Hoeveel uur moet je werken met wajong?

Zit in de 'oude wajong' regeling. Ben voor 50% afgekeurd. Mag je dan nog 40 uur per week werken of zou je 20 uur per week moeten werken omdat je 50% arbeidsongeschikt bent

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan ga je inderdaad 50% werken, dus 20 uur per week. Als je meer kunt werken, wordt je arbeidsgeschiktheid aangepast. Als je 40 uur kunt werken, heb je geen Wajong nodig.

Antwoorden (3)

Allereerst: de vraag verbaast me een beetje. Hoe zou je nog 40 uur per week kunnen werken als je voor 50% arbeidsongeschikt bent verklaard? Dan klopt de uitslag van de keuring niet (want 40 uur is een volledige werkweek) of je overschat je werkcapaciteit.

Los daarvan:

Als het UWV vond dat je arbeidsvermogen hebt (-en dat vond men-) wordt je uitkering per 01-01-2018 lager, namelijk 70% van het minimumloon maar dan berekend met je arbeidsongeschiktheidspercentage. Iemand die 100% arbeidsongeschikt is, krijgt dus een hogere Wajong dan iemand die 50% arbeidsongeschikt is.

In het eerste bronbestand vind je een rekenhulp. We gaan uit van 2017. Als je 45% tot 55% arbeidsongeschikt bent, 23 jaar of ouder, en bruto eur 1565.40/maand zou verdienen met werk (minimumloon, bij volle werkweek), dan krijg je geen uitkering. Zoals het UWV schrijft:
"Als u meer geld gaat verdienen naast uw uitkering, verandert het percentage van uw arbeidsongeschiktheidspercentage niet meteen. (...) Pas na 5 jaar beoordelen wij u opnieuw. Heeft u dan nog steeds betaald werk? Dan krijgt u misschien een lager arbeidsongeschiktheidspercentage. Wordt uw percentage hierdoor lager dan 25%, dan stopt uw Wajong-uitkering volledig."

Zou je helft van het minimumloon verdienen met werk (euro 782,70 dus brutominimumloon bij halve werkweek), dan heb je in totaal een inkomen van eur 1331.-. Dit bedrag bestaat voor eur 782,70 uit loon voor het werk en voor eur 547,87 uit je Wajong-uitkering.

Zou je helemaal niet werken, dan krijg je ook die Wajong-uitkering van eur 547,87.-/maand. Dat is dus het bedrag wat je volgend jaar als uitkering krijgt. (Althans: vermoedelijk enkele euro’s hoger vanwege de inflatiecorrectie.).
Afhankelijk van je omstandigheden (alleenstaand danwel getrouwd/samenwonend) bestaat er recht op een toeslag van het UWV tot het sociaal minimum, want van eur 547,87/maand kun je als alleenstaande niet leven. Zie volgende alinea.

Als je een alleenstaande (niet-woningdeler) bent van 22 jaar en ouder dan is het sociaal minimum eur 267,60 bruto per week. Omgerekend is dan eur 1159,60/maand. Dus stel dat het totaalbedrag van werk + 'standaard' Wajong-uitkering in een maand onder dat bedrag komt, dan kun je een toeslag krijgen die aanvult tot dat bedrag van die kleine eur 1200.-/maand. Ben je echter getrouwd of daarmee gelijkgesteld en is je partner geboren na 1971? Dan kun je alleen een toeslag krijgen als er kinderen bij je wonen die jonger zijn dan 12 jaar.

Toegevoegd na 45 minuten:
Ja,je mag dus 40 u/wk werken
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Super bedankt voor uw reactie! 40 uur was gewoon een voorbeeld vraag. Omdat dit een 'normale' werkweek is. Zo krijg ik een duidelijke antw.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Met voldoende begrip en meedenken (aanpassingen werkvloer) van de werkgever is het in bepaalde gevallen ook haalbaar om een volle werkweek te werken, ondanks afkeuren.
Als je voor 50% arbeidsongeschikt bent, wil dat zeggen dat je je werk voor slechts 50% kunt uitvoeren. Ofwel, je bent de volledige werkweek voor 50% inzetbaar. Dat is anders dan voor 20 uur 100% inzetbaar. Kortom, je draait dus een volledige werkweek.
6 jaar geleden
Ligt aan de mate van je handicap en je arbeids vermogen, mijn buurman is ook deels arbeids ongeschikt, maar werkt wel met aan gepaste tijden en dagen ( 6 uur per dag , maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag ) en krijgt voor de overige uren die hij niet werkt een aanvulling op zijn salaris vanuit de wajong.