Hoe kan ik ervaring opbouwen voor de functie leidinggevende?

Ik heb mijn apothekersassistent diploma en studeer momenteel Farmakunde. Ik wil uiteindelijk farmaceutisch manager worden maar overal vragen ze minimaal een paar jaar ervaring als leidinggevende. Voor een baan als leidinggevende in de apotheek of ziekenhuis heb je ook ervaring nodig als leidinggevende. Hoe kan ik hierop solliciteren als ik geen ervaring heb en niet te kans krijg om ervaring op te bouwen? (Beschik wel over de nodige diploma's hiervoor)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij de padvinderij , :) in het leger of gewoon op een vereniging je opgeven voor de leiding. Vaak begin je gewoon in je vak en gaande weg bij genoeg kennis en die je prettig weet uit te dragen ontstaat er van zelf dat je leiding kan geven of juist niet. Echt leiding geven kan je niet zo eenvoudig leren met een cursus daar is de praktijk voor begin gewoon in je vak van apotheek medewerker en je merkt vanzelf of je leiding kan geven. Eerst moet je vak kennis perfect zijn dan zullen anderen pas iets van je willen aan nemen . Alle gekheid daargelaten ja bij diverse jeugd ( club of studenten vereniging's ) activiteiten is het de meest perfecte leerschool om leiding te leren geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vaak vragen ze niet alleen leidinggevende ervaring in wat dan ook, maar specifiek op die functie gericht. Dit kun je opdoen door extra stage te gaan lopen tijdens of na je studie specifiek in die functie. Dit kan ook straks naast je werk. Dan geef je aan dat je extra ervaring wilt opdoen in management. Als je geluk hebt, kan dit tijdens werktijd en anders zul je het 'gratis' moeten doen. Een extra managementcursus volgen helpt ook.

Antwoorden (1)

Je kan op diverse manieren ervaring opbouwen als leidinggevende. Je kan dit doen bij een studentenvereniging, een studievereniging of bijvoorbeeld bij een scoutinggroep of sportclub. Word daarvan voorzitter of zorg ervoor dat je commissies leidt. Organiseer evenementen en zorg ervoor dat die succesvol verlopen zodat je die successen bij sollicitaties kan noemen.

Ook kan je bij verschillende vakken van je studie de leiding nemen van de werkgroepen waar je lid van bent, en zo ervaring opdoen. Misschien kan je ook lesgeven aan jongere studenten of ze begeleiden bij hun studie. Zo doe je ook ervaring op in leiding geven.

Verder kan je naast je studie een bijbaan nemen (in of buiten je vakgebied, dat maakt weinig verschil) en daarbij voor een leidinggevende functie kiezen.
Antoni