Kan ik worden geweigerd tot mijn opleiding?

Ik heb mij aangemeld voor de 3 jarige opleiding Assistent manager internationale handel niveau 4 op het MBO.
Ik heb mijn kaderberoepsgerichte leerweg diploma gehaald en ik mag dus naar niveau 3 of 4.

Ik was vandaag op intake gesprek en ik kreeg te horen dat omdat ik kaderberoeps doe ik eerst 2 jaar de opleiding Commercieel Medewerker (niveau 3) moest doen en dan 2 jaar Assistent manager internationale handel.

Meneer zei dat ik misschien wel de opleiding Assistent manager internationale handel mocht doen omdat mijn cijfers goed waren en hij vroeg naar mijn achtergrond (waar ik vandaan kom, opleiding en baan van ouders en opleiding broer/zus) Hij zei dat ik meer kans had om toegelaten te worden als mijn vader bijvoorbeeld een eigen bedrijf heeft en als ik Duits in mijn huidige vakkenpakket.

Nu is er iemand die ik ken die zich heeft aangemeld voor dezelfde opleiding die ook kaderberoeps doet maar zijn vader heeft een eigen bedrijf en hij is WEL toegelaten.

Ik heb toen ik ben geboren niet kunnen kiezen welk werk mijn ouders doen en daarom mag ik nu niet de opleiding volgen die ik wil volgen?

ZIE AFBEELDING, er staat duidelijk dat ik één van deze vakken in mijn huidige vakkanepakket moet hebben: wiskunde, economie (heb ik) of een tweede moderne vreemde taal.
Er staat ook dat ik een VMBO diploma kaderberoepsgerichte leerweg (heb ik) , gemengde leerweg of theoretische leerweg moet hebben.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is die vriend daar toegelaten omdát zijn vader een bedrijf heeft, of omdat hij - bijvoorbeeld - eerder was met zijn aanmelding, betere cijfers had, of iets anders? De twee zaken (dat hij is toegelaten en zijn vader een eigen bedrijf heeft) hoeven natuurlijk niets met elkaar te maken te hebben. De opmerking dat je meer kans hebt om toegelaten te worden als je vader bijvoorbeeld een eigen bedrijf heeft, vind ik wel wat vreemd. Of wordt daar toevallig mee bedoeld dat je meer kans hebt om toegelaten te worden als je al werkervaring hebt in een (internationaal) bedrijf, *bijvoorbeeld* in het bedrijf van je vader? Tenslotte: bij de eerste toelatingseis staat een sterretje, en je geeft niet weer waar dat sterretje naar verwijst. Mogelijk worden daar aanvullende eisen in genoemd waar wij nu geen weet van hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn cijfers zijn beter en hij is puur aangemomen omdat zijn vader een eigen bedrijf heeft en hij dus bij het avondeten iets meepikt (wat ik totaal oneerlijk vind aangezien ik voldoe aan de toelatingseisen.) Ik heb perongeluk het onderste stukje van de toelatingseisen wegknipt maar het sterretje zegt *Bij doorstroom vanuit vmbo techniek, zorg & welzijn of landbouw naar MBO Economie is één van de examenvakken wiskunde of economie of een tweede moderne taal vereist. Ik voldoe dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, je kunt niet worden geweigerd. Vaak wordt een inschatting gemaakt of iemand het niveau aan kan. Leerlingen met een kaderberoepsopleiding redden het vaak niet op niveau 4, dus vandaar dat er vaak wordt geadviseerd dat je op niveau 3 begint. Scholen willen zoveel mogelijk uitval voorkomen en proberen daarom op safe te spelen. Maar met kaderberoeps kun je gewoon instromen in niveau 4. Dat iemand sneller wordt toelaten omdat ouders een bedrijf hebben of hoger opgeleid zijn, is omdat als je het niveau moeilijk vindt, je dan ouders hebt die je kunnen helpen bij de studie. Dit verhoogt ook de kans dat je de opleiding behaalt. Als je wordt afgewezen, kun je hier bezwaar tegen aantekenen.

Antwoorden (2)

Dat mag volgens mij niet. Dat zou naar mijn idee discriminatie zijn. Wat je zelf al aangeeft, jij hebt je ouders niet uit kunnen kiezen wat betreft hun baan en opleiding die ze gedaan hebben.

Ik kan het uiteraard ook gewoon compleet mis hebben natuurlijk. Maar het lijkt mij verre van logisch.

Toegevoegd na 7 minuten:
Met het wetsvoorstel krijgen studenten het recht om toegelaten te worden tot een mbo-opleiding van hun keuze, mits zij de juiste vooropleiding hebben. Nu is dat nog niet wettelijk geregeld waardoor er onduidelijkheid over de toelating kan ontstaan of zelfs onterechte of subjectieve drempels worden opgeworpen die tot weigering kunnen leiden.

Alleen in uitzonderlijke, en nauw omschreven, gevallen kunnen studenten straks worden geweigerd, bijvoorbeeld als een opleiding te veel aanmeldingen krijgt. Ook zijn aanvullende toelatingseisen (bijvoorbeeld voor een sportopleiding) mogelijk en kunnen studenten worden geweigerd die geen kwalificatie meer hoeven te halen en al voor drie of meer opleidingen een negatief bindend studieadvies hebben gekregen of na zes jaar nog geen mbo-diploma hebben gehaald.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
MarBet
6 jaar geleden
Dat wetsvoorstel gaat vanaf volgend jaar in, dus nu nog niet.
Nee, je mag niet zomaar geweigerd worden voor een opleiding, tenzij je niet aan de toelatingseisen voldoet. Dat doe je, met je kaderdiploma, dus mag je niet geweigerd worden. Daarnaast zijn redenen om te weigeren dat je zoveel begeleiding of specifieke ondersteuning nodig hebt dat de school dit niet kan bieden, maar aangezien je niet over een beperking spreekt, ga ik ervan uit dat dit hier niet aan de orde is.

De school mag jou wel dringend adviseren eerst een niveau 3 opleiding te doen, wat niet gek is, want als je kader hebt gedaan en dan naar niveau 4 gaat kan dit best pittig zijn. Ik raad je ook wel aan hier goed over na te denken. Terechte vragen zouden dan ook zijn geweest wat de reden is dat je kader hebt gedaan en niet gemengd of theoretisch, en wat je motivatie is om meteen een niveau 4 opleiding te gaan doen.

Neemt niet weg dat de school hier een fout maakt. Vraag daarom naar de route die je moet volgen om in beroep te gaan tegen dit besluit. Misschien staat dit wel in de brief van de afwijzing. Er wordt dan opnieuw naar gekeken door andere mensen.

Antwoord hierboven refereert al aan de wet op het toelatingsrecht, dit is nog niet van kracht, maar dit betekent niet dat je geen recht op toelating hebt. De wet is slechts een aanscherping.