Mag een school (HBO) je verplichten kosten te maken buiten het schoolgeld om ?

Na de zomervakantie ga ik beginnen aan mijn nieuwe studie HBO ICT AO. Nu krijg ik een email van mijn school dat ik verplicht ben €75.00 te betalen voor de introductie week. Mag een school dit doen?

In de FAQ die de school vermeld staat het volgende:
"Ja, de introductie is een officiële lesweek en dus verplicht voor iedereen."

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Nee, deze (extra) kosten zijn onwettig op grond van de Wet op het Hoger Onderwijs, art. 7.50 lid 1. Zoals op de site van de LSVB staat:
"Als een onderwijsinstelling wel kosten in rekening brengt voor verplichte activiteiten of materialen die je nodig hebt om je opleiding met succes af te ronden, moet de opleiding een gratis alternatief bieden. Indien je opleiding geen gratis alternatief biedt, zijn de extra gevraagde kosten onwettig op grond van art. 7.50 lid 1 WHW."