Mag een leeraar aan je zitten?

Ik heb geouwhoerd in de gang op een middelbare school, een vriend en ik gingen een beetje voor de grap vechten, dus er komt een random leeraar aan ik zeg tegen hem, het is omdat we aan het ouwhoeren zijn, dan zegt hij weet ik wel, hij trekt mij bij m'n nek en geeft me een dieuw, dan geeft hij een vriend van mij een dieuw op z'n kaak, en daardoor schuurt hij zijn hand over de vloer, hij heeft nu een schram op zn arm. De kernteam leiding zegt dit mag tenzij de leerling aanheeft dat hij dat niet wilt.

Mag hij aan mijn nek/keel zitten volgens de wet???
Welke wet zo ja???
Zo neen zijn er regels???
Alvast bedankt

Weet jij het antwoord?

/2500

Natuurlijk mag een leraar aan je zitten. Hij mag je een hand geven bij kennismaking, het binnengaan van de klas, een felicitatie of bij wijze van afscheid (dit is uiteraard geen volledige opsomming), je een schouderklopje geven wanneer je goed werk doet, je eerste hulp verlenen wanneer dat nodig is, je fysiek tegenhouden wanneer jij iets doet wat niet mag of gevaarlijk kan zijn, of tussen twee vechtende leerlingen in gaan staan en hen uit elkaar trekken. Hij mag zelfs een arm om je heen slaan als je verdrietig bent of je overeind helpen als je bent gevallen. Wat niet mag, is het gebruiken van geweld of het ongewenst aanraken van een leerling. Dat laatste is het meest moeilijk te beoordelen, omdat afhankelijk van de situatie één van de bovengenoemde voorbeelden - zoals een arm om een leerling heenslaan bij wijze van troost - soms erg gewenst kan zijn en soms erg ongepast. Het hangt allemaal af van de relatie tussen de leerling en de leraar en de precieze situatie. Datzelfde geldt voor geweld of vechten: wanneer is het spel en wanneer is het een ongepast harde aanraking? Er zijn geen exacte regels voor dit soort normale, menselijke omgangsvormen. Net als in elke andere situatie waarbij mensen met elkaar omgaan, komt het een beetje aan op gevoel wat wel en niet past in een bepaalde situatie. Meestal is het maken van kleine fouten niet erg, zolang de intentie maar goed is. Wel is het bij een leerling-leraar relatie vanwege de gezagsverhouding en het verschil in fysieke kracht tussen de gemiddelde leerling en gemiddelde leraar altijd verstandig als de leraar terughoudend is in fysiek contact. Dat geldt zowel voor situaties waarin er enige mate van intimiteit is - iemand omhelzen bij troost of het geven van een kus op de wang bij een verjaardag is alleen maar gepast in sómmige leerling/leraar relaties, dus voorzichtigheid is aangewezen - als voor situaties waarin er gestoeid of gevochten wordt. Of er in jullie specifieke situatie sprake was van een te hardhandige of ongepaste aanpak, kunnen wij niet beoordelen. Wij waren er niet bij en horen bovendien het verhaal maar van één kant. Aan de ene kant waren júllie degene die begonnen met stoeien en zal de leraar het naar alle waarschijnlijkheid niet kwaad hebben bedoeld, maar aan de andere kant was hij de volwassene in de situatie die het meest wijs had moeten zijn. Als je het idee hebt dat hij echt een grens over is gegaan, kun je dit bespreken hem en eventueel ook het schoolbestuur of een vertrouwenspersoon.

Een leraar moet ook orde handhaven. Wanneer hij vriendelijk zou vragen of 2 vechtende kinderen asjeblieft willen stoppen met knokken, dan is hij het lachertje van de dag. Dat helpt niet. Hij mag in dat geval dus best ferm optreden. Als dat ongelukkig uitvalt, dan kan dat best een schram opleveren. Wanneer het de intentie van de leraar was om die schram te doen ontstaan dán is 'ie te ver gegaan, maar was het gewoon een ongelukje bij zijn handelen dan heb je pech gehad. Ik ken de situatie niet, maar door de bank genomen is dat laatste het geval en dan: ja dat mag een leraar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100