Kan een gymdocent jou dwingen om iets te doen wat je niet durft?

Bij de volgende situatie (op het voortgezet onderwijs): je moet je inschrijven voor sportactiviteiten voor het vak lichamelijke opvoeding. Alle sporten die jij wel durft zitten vol, en alleen bij 2 sporten, die gevaarlijk zijn en die jij niet durft uit te voeren, zijn nog plekken over. Kan de schoolleiding/de gymdocent jou dan dwingen om geld te betalen voor die sportactiviteiten en deel te nemen aan iets waarvoor jij erg bang bent? Zijn er wetten betreffende dit soort situaties?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Nee, je gymdocent kan je hiertoe niet dwingen en hiervoor zijn geen wetten. Je gymdocent (en de school) is wel verantwoordelijk voor de veiligheid tijdens de gymlessen en de sportactiviteiten. Leerlingen moeten daarnaast natuurlijk ook steeds gevaar voorkomen, en geen onverantwoorde dingen doen.

Als je iets niet durft, is daar weinig aan te doen. Misschien kan je de activiteiten gedeeltelijk doen, dus bijvoorbeeld tot maar een bepaalde hoogte? Bespreek anders het probleem met de docent. Misschien kunnen de andere groepen worden uitgebreid en kan je alsnog met een andere activiteit meedoen, of misschien kan je ruilen met iemand die de dingen die jij niet durft wel wil doen.
Antoni
6 jaar geleden
Ja dat mag. Zo overwin je je angsten.