hoe kan ik mezelf meer motiveren voor school?

ik vind school een beetje saai... huiswerk maken is okay maar voor proefwerken leren en so's leren heb ik geen zin in... maar ik weet wat er me te wachten staat als ik niet leer... wat kan ik nu allemaal doen om mezelf meer bezig houden met leren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Vooral goed (leren) plannen en afwisselen van leren en ontspannen. Lang achter elkaar aan je huiswerk is niet leuk en ook niet goed voor je concentratie.
Daarnaast is het handig om een groter doel voor ogen te hebben wat jij kunt bereiken als je je opleiding serieus neemt. Stel je wilt bouwkundig ingenieur worden, dan zul je daar een bepaalde opleiding voor moeten doen om die kennis en vaardigheden in de praktijk te kunnen brengen.
Misschien niet het leukste wat er is maar leidt wel naar wat jij er uiteindelijk mee wilt doen (waar je hopelijk blij van wordt). Kies dus een studie die je leuk vindt, voor een beroep waar jij plezier in zult hebben. Dat motiveert, is goed voor je zelfvertrouwen dat je het toch maar mooi geflikt hebt (ondanks dat het niet altijd leuk was) en brengt je dus waar je uiteindelijk wilt zijn.
Dus:
Goed Plannen
Afwisslen van studeren en ontspannen
Je grotere doel zien (je toekomstige beroep)

Succes en veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

zorg dat je telkens een half uur leert, en dan een kwartier 'beloning' met iets anders dat je echt leuk vindt. Dat werkt het beste, althans zolang je je maar echt aan de tijden houdt.
13 jaar geleden
ZEG TEGEN JE ZELF DAT JE HET KAN EN DAT HET MOET!(anders red je het niet) ik zou inderdaad ook gewoon eerst 30 min leren dan 15 min rust of 60 min leren en 30 min rust.

probeer het ECHT vol te houden en beloof het aan JEZELF!
als je dat dan bijv. 2 weken vol hebt gehouden dan ken je jezelf belonen met bijvoorbeeld een leuk tijdschrift ofzo?

veel succes!!

Toegevoegd na 1 minuut:
KEN= kan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je al wat je wil gaan doen en wat je er voor nodig hebt. Zorg dat je doel duidelijk is dat kan je inspireren om nu eens wat extra's te doen. Maar ook jezelf belonen als je weer resultaten hebt geboekt. Maar straf je zelf ook eens een keer als je geen resultaat boekt, bv als straf een week geen mobieltje gebruiken. Je vind het waarschijnlijk heel gewoon een mobieltje te gebruiken maar zonder dat is wel even wat anders. Kijk daar ga je voor investeren in je toekomst, je weet direct wat het is als je straks minder te besteden hebt en dingen moet laten. Het zal je goed doen en ook motiveren je doel te bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet een doel voor jezelf stellen, bijvoorbeeld als ik nu twee weken goede cijfers haal dan mag mijn vette nieuwe game spelen, of ik wil later psygoloog worden, maar zonder diploma lukt dat niet.
je kan ook denken: moet je nou kijken ik heb gewoon geen zin om te leren, en waarom zal ik het in godsnaam wel doen, maar als je dat denkt moet je ook gelijk aan de andere kijken: ik heb nu wel geen zin om te leren, maar ik heb tenminste wel de kans, en heel veel kinderen moeten keihard werken in de hete zon, en willen heel graag naar school, maar krijgen de kans niet, of hun ouders kunnen het niet betalen. als je dit denkt wedden dat je dan gaat leren, maar als dat nog niet werk kun je vooral doen wat hierboven staat: eerst leren en dan even pauze, en dan weer leren, en dan weer even pauze enz.
al krijg je door dat je inzet niet beloont word moet je je hoofd totaal niet laten hangen, want je hebt waarschijnlijk niet eerder heel erg hard geleerd. je moet dan ook niet denken dat je helemaal niets kunt. je moet dan een andere manier vinden om te leren. wat ook heel goed werkt is al maak je een samenvatting van de tekst uit dat hoofdstuk, of paragraaf. je schrijft dan de belangrijkste punten op, en zo onthoud je ze meestal ook beter, want je moet dan eerst alles doorlezen, en daarna schrijf je het nog een keer op, en zonder dat je het weet heb je heel goed geleerd, op de manier van maak huiswerk.

al lukt het nog niet om je te concentreren neem dan het innersjatief om gewoon op school te blijven, en daar te leren in de daarvoor bestemde ruimte. er is dan meestal geen stilte, maar je hebt geen afleiding van spullen waar je liever mee bezig zou willen zijn.

Toegevoegd na 43 seconden:
al moet je woordjes of zinnetjes leren kan dat ook via de computer namelijk via deze gratis site: www.wrts.nl
al heb je geen beschikking tot een computer dan kan je altijd er ook nog maak werk, of een spel van maken. je kan alles gaan overschrijven, of je gebruikt de kaarten pak methode, en dat werkt als volgt: bij de action kun je kleine vierkante papiertjes kopen, en op de papiertjes zet je aan de ene kan het bijvoorbeeld engelse woord, of zinnetje, en aan de andere kan wat het is het nederlands betekent.

Toegevoegd na 5 minuten:
zie reaties voor verder verhaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit hoort er ook nog bij, maar paste er niet meer bij je kijkt dan achterop, en je ziet of je het goed of fout had, en al had je het fout dan leg je het op een linker stapel, en al had je het goed dan leg je het op je rechter stapel. het gaat er dus vooral om dat je het leren een leuke bezigheid maakt. het is natuurlijk nooit leuk, maar het is goed voor je als je er een beetje speling in brengt, want dan onthoud je ook meer.
Kiezen op elkaar en gewoon doen!

Middelbare school is nou eenmaal gewoon moeten. Je komt er niet onderuit.

Als je klaar bent, dan mag je zelf je opleiding bepalen die je leuk vindt, dan wordt leren een stuk prettiger. Tot die tijd is het gewoon moeten.

Je zult in het leven vaker dingen tegen komen die niet leuk zijn, maar die je toch móet doen. Niet te lang stil blijven staan bij de minder leuke dingen van het leven, anders wordt het nog zwaarder. Gewoon doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stel je voor....
jij, ja jij, bent de baas
over het woord, het geschrift
alleen jij bepaalt
wat je wordt
wat je doet
wat dat betekent
alleen jij weet
hoe dat voelt
en dat je er voor gewerkt hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Het helpt om voor jezelf een doel te stellen wat je wilt bereiken, denk daaraan dan weet je ook waarom je moet leren, maakt het allemaal wat makkelijker.

Je kan ook op je school aangeven eens te kijken voor een leerling motivatie onderzoek,
zie; http://www.motivar.nl/scholenwaarom.php

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat jouw leraren en de lesstof falen als jij het saai vindt. Ik geloof niet dat het zo zou moeten zijn. Zou je willen beantwoorden wat je allemaal echt saai vindt?
Kun je me ook mailen wat je wel leuk vindt? (desnoods iets buiten school) Je zou mij er enorm mee helpen. Ik wil boeiende lesstof ontwikkelen, waar je snapt waarom je iets leert, met video en interactie.

Ondertussen zou je je fantasie er meer bij kunnen gebruiken? Als je woordjes moet leren, maak je zelf een verhaal ervan in de taal van het vak waar al die woordjes in zitten. Is meer werk, maar je hebt een tevredener gevoel. Je hebt nameljik iets 'geschapen', in plaats van dat je alleen maar iets overneemt van een ander... (logisch dat dat saai is).

Ook denk ik dat het goed is als je je leraren vertelt dat je het saai vindt (op een aardige manier, het zijn ook maar mensen) en of ze iets kunnen doen waardoor je beter begrijpt hoe je de kennis later kunt toepassen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak het studeren aangenamer door je lievelingsdrank en snoep bij de hand te hebben.Stel jezelf doelen, hou je daaraan en las daarna een pauze in die je geheel volgens eigen wensen op een superaangename manier invult.Bedenk af en toe hoe heerlijk het zal aanvoelen als je laatste proef achter de rug is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets wat je lekker/fijn vind in de buurt en om de zoveel tijd iets anders doen wat je leuk vindt, en even helemaal niet aan school denken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijdens de les, realiseerde ik me een keer: ''woow.. dat kan ik later nog wel eens nodig hebben, dit wil ik niet vergeten.''
En toen lette ik extra goed op (volgens mij)..

Als je naast personen zit die je aardig vindt, wil dat ook nog wel eens helpen, niet te veel praten dan natuurlijk (anders werk je niet zoveel door ;) hoewel af en toe praten wel kan natuurlijk), maar het kan ook ''fijn'' zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verdeel het in kleinere delen, die makkelijker te overzien zijn. Doe je huiswerk op tijd, dat scheelt ook een hoop leren, omdat je leraar het eigenlijk al in stukjes geknipt heeft voor je, en let op in de les - ook dat zorgt dat je voor een proefwerk of so een stuk minder aan een stuk hoeft te leren!
En bedenk wat je later kan doen met wat je geleerd hebt. Ik bedoel geen abstracte dingen, maar, ik noem maar iets, met Engels: als je de onregelmatige werkwoorden leert, en je woordjes leert, en je grammatica kent, kan je bij online spellen en engelstalige fora gewoon communiceren. Verzin op die manier dingen waar je het nu voor kunt gebruiken, die je lessen leuker maken!

Toegevoegd na 45 seconden:
En natuurlijk: mijn complimenten dat je hier zo bewust mee bezig bent!