Wat kan ik verwachtte bij Eerste contact leerplicht?

Mijn zijn heeft afgelopen jaar zeer veel gespijbeld door zichzelf ziek te meldden. Met vaak bedoel ik 50-70% aanwezigheid. Nu heb ik nog nooit wat van de school ervan gehoord. Mijn vraag is fus wat kan ik verwachtten.

Toegevoegd na 35 seconden:
Zoon*

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe kan je zoon zich hebben ziekgemeld? Ouders bellen de school toch op om hun kind ziek te melden? Heeft je zoon zich voorgedaan als een ouder? Ik zou contact opnemen met de school om te vragen hoe dit zit.

Antwoorden (1)

Ik ga ervan uit dat je een brief hebt ontvangen van de leerplichtambtenaar. Daarin zal ook kort vermeld staan wat je kan verwachten.

In eerste instantie zal de leerplichtambtenaar kennis willen maken. Daarnaast zal hij (of zij) uitleg vragen waarom er zo veel is gespijbeld door je zoon. Hij zal jou vragen wat jij als ouder wist van het gespijbel en wat jij hebt gedaan om het spijbelen te voorkomen. Ook licht hij volgens deze website https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/wie-houdt-toezicht-op-de-leerplicht voor over wat de gevolgen zijn als leerlingen en ouders de Leerplichtwet overtreden. Ten slotte zal hij samen met jou en je zoon naar een oplossing willen zoeken om het spijbelen in de toekomst zo veel mogelijk te voorkomen.

Je kan dus veel vragen verwachten in het eerste gesprek. En je zal veel informatie ontvangen. Samen zal naar een oplossing van de ongewenste (en illegale) situatie worden gezocht.
Antoni