Moet je de vrijwillige bijdrage voor het MBO verplicht betalen?

Goededag allemaal,

Ik had een vraag, mijn school vraagt en dringt mij om de vrijwillige bijdrage te betalen. Ik heb aangegeven dat het vrijwillig is en ik daarmee niet mee wou werken.

Ze hadden ook tegen mij gezegd dat, als ik niet zou betalen, ze mij van school zouden sturen.

Nou is me vraag, hoe zit dit allemaal in elkaar en wat zijn me rechten?

Alvast bedankt voor jullie inzet en hulp!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

'Vrijwillig' is dus niet verplicht. De naam zegt het al.

Maar...

Uit de vrijwillige bijdrages worden door de school veel belangrijke extraatjes betaald die ook voor jou van belang kunnen zijn.
Het niet betalen van die bijdrage kán betekenen dat je van die extraatjes wordt uitgesloten. Dat betekend b.v. soms dat je niet mee kan op schoolkamp e.d.

De school kan je niet om deze reden van school sturen, maar het jaar zal waarschijnlijk wel een stuk minder leuk voor je worden.

Voor gezinnen met weinig inkomen wordt soms wel een uitzondering gemaakt. Mocht dát de reden zijn dat je niet wil betalen, dan zou je met de school het gesprek aan moeten gaan.
Antoni
6 jaar geleden
Soms kan er ook een beroep worden gedaan op gemeentelijke ondersteuning. Er is verder een stichting, Stichting Leergeld, die mensen hierbij ondersteunt: zie www.leergeld.nl.