Hoe is de regeling als je je langdurig ziek meld en in het buitenland bent gaan wonen als Nederlander?

Ik wil graag weten hoe de regeling als je je langdurig ziek meld en in het buitenland bent gaan wonen als Nederlander en niet zomaar terug kunt voor de bedrijfsarts? Ik heb een vastcontract en val onder het cao motorvoertuigen. Mijn vrouw en kinderen wonen in het buitenland en kunnen niet naar Nederland komen door het strenge immigratie beleid dus vandaar dat ik mijn ziekte in het buitenland verblijf.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
ronron1212
4 jaar geleden
Hoe werk je dan in Nederland?

Antwoorden (1)

Ik ga evanuit dat je bij een Nederlandse werkgever werkt. De werkgever heeft (als het goed is) een verzuimprotocol, waarin staat wat je moet doen als je ziek wordt. Dat moe je volgen. Daar kan bijvoorbeeld in staan dat je aan de werkgever het adres moet doorgeven waar je verblijft en het telefoonnummer waarop je bereikbaar bent. En wanneer je bereikbaar moet zijn. Er kan ook in staan (als je ziek wordt in een ander EU-land) dat je je binnen 3 dagen moet melden bij een controle-instantie, vergelijkbaar met ons UWV.

Gaat het om ziek worden in een EU-buitenland: dan mag de werkgever je niet verplichten om naar Nederland terug te keren voor controle. Maar wel mag hij van jou een (dokters)verklaring vragen van een instantie die vergelijkbaar is met het UWV. Ieder EU-buitenland heeft zo'n soort instantie. Dit is de Europese wetgeving.

Word je ziek in een buitenland buiten de EU? Dan geldt de Nederlandse regelgeving. Je werkgever mag je in dat geval verplichten om terug te keren naar Nederland, als dat redelijk en billijk is. Ben je te ziek om te reizen, dan moet je een doktersverklaring opsturen van de arts die je behandelt. Er kan in het verzuimprotocol van je werkgever staan dat je je binnen 3 dagen bij de dokter daar moet melden in zo'n geval. En dat hij of zij een medische verklaring opstelt in het Engels of Duits waarin ook de aanvang van het verzuim staat, de aard en de verwachte duur en de voorgeschreven behandeling.
Stel dat je van mening bent dat je niet kunt reizen. Dan kan in het verzuimprotocol staan dat je een verklaring van niet-reisvaardigheid moet kunnen laten zien op het moment dat je terugkeert. Die verklaring moet dan geschreven zijn door de arts die je hebt geraadpleegd in het buitenland of een officieel controleorgaan in het buitenland.

Houdt je je niet aan de regels uit het verzuimprotocol, dan kan de werkgever sancties toepassen die in het verzuimprotocol staan. (Dat gaat van een schriftelijke waarschuwing, via het opschorten of stoppen van loon tot ontslag).
.
Als je hier in Nederland woont, in dienst bent van een Nederlandse werkgever en in Nederland ziek wordt, dan heb je vooraf toestemming nodig van je werkgever om met vakantie te kunnen gaan in het buitenland.
Toegevoegd op 23 november 2019 14:01: tekst
Computoon
4 jaar geleden
Abcde
4 jaar geleden
Ik begrijp dat Esni tijdens zijn ziekte naar zijn vrouw in het buitenland is vertrokken. Had hij hier geen toestemming voor moeten vragen aan zijn werkgever? Ik denk dat daar het probleem zit.
Computoon
4 jaar geleden
Als het gaat om vakantie in het buitenland tijdens ziekte: daar moet de werkgever vooraf toestemming voor geven. Krijgt werknemer die niet, dan moet hij ziek in het binnenland verblijven. Vraagsteller spreekt van "wonen" in de vraag. Ik ken geen regel dat je niet mag verhuizen tijdens ziekte, ook niet als dat naar een ander land is. Maar in de laatste regel van de vraag staat weer "verblijven" en dat wijst weer op een tijdelijke situatie. Dus heb ik de regeling voor vakantie tijdens ziekte maar aan mijn antwoord toegevoegd. In ieder geval: als de werknemer door de verhuisactiviteit zijn genezing aantoonbaar zou belemmeren of vertragen, mag de werkgever het loon tijdens ziekte opschorten of stoppen.