Hoe worden studiestapelaars gezien door werkgevers ?

Hallo allemaal,

Op de middelbare school ben ik van het vwo ( derde leerjaar) afgezakt naar de havo. De havo heb ik vervolgens niet afgemaakt, ik ben in het vierde leerjaar gestopt om aan een mbo niveau 4 opleiding te beginnen. Achteraf heb ik hier enorm veel spijt van gehad.

Inmiddels heb ik mijn mbo en hbo diploma behaald en ga ik volgend schooljaar beginnen aan mijn universitaire master.

Ik vraag me af of een toekomstige werkgever het als nadelig zal ervaren dat ik van het mbo kom? Zal de voorkeur dan uitgaan naar een vwo’er met een universitair diploma ?

Alvast bedankt!

Groetjes

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uiteraard afhankelijk van de werkgever, maar ik denk dat veel werkgevers het juist als positief zullen ervaren. Het laat namelijk zien dat je een doorzetter bent.
MarBet
6 jaar geleden
Het heeft positieve en negatieve kanten, maar zeker als je tijdens je opleidingen ook werkervaring, of veel stage-ervaring hebt opgedaan kan het heel positief uitpakken. Die ervaringen hebben jou namelijk kunnen leren wat jouw sterke en zwakke punten zijn en door die ervaringen kun je nieuwe dingen waarschijnlijk sneller oppakken. En daarmee sta je absoluut op een voorsprong ten opzichte van andere kandidaten.

Antwoorden (1)

De hoogste opleiding is meestal het belangrijkste voor werkgevers, of de opleiding die het beste aansluit op de aangeboden functie.

Dat je veel opleidingen goed hebt afgerond, daaruit blijkt ambitie. Dat vinden werkgevers over het algemeen positief.

Een nadeel kan echter zijn dat je ouder (en daarom soms duurder) dan andere sollicitanten bent, terwijl je minder werkervaring hebt dan leeftijdsgenoten.

Jouw situatie heeft dus zowel voordelen als nadelen.
Antoni
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
+
Het kan ook juist heel positief zijn, afhankelijk van de functie waarop je wil solliciteren. Iemand met alleen VWO en WO heeft de theorie gehad, maar meer ook niet. Als je op MBO veel praktijklessen hebt gehad en je daarna bent gaan verdiepen / specialiseren kan dat wel degelijk in je voordeel werken!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies, en de beroepsstages op het mbo en hbo niet te vergeten. Ook een plus van mij voor het antwoord.
MarBet
6 jaar geleden
Ik denk niet dat het startsalaris hoger zal zijn dan leeftijdsgenoten, omdat het gaat om universitaire opleiding. De salarissschaal wordt vaak per functie bepaald en waar je start op de schaal op basis van ervaring en vorig salaris, niet op basis van leeftijd.
Verder sluit ik me aan bij de andere reacties: duidelijk en goed antwoord!