Kan je van Kaderleerweg naar een duitse Realschule gaan?

ik zit nu op 3e jaar van kader opleiding. maar we gaan waarschijnlijk volgend jaar naar duitsland verhuizen. ik heb veel erover gelezen, maar ik snap niet echt wat het schoolsysteem daar is.
alvast veel bedankt

groetjes,
nahida

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Funny, ik dacht dat je een adres bedoelde.. Kaderleerweg 5 of iets dergelijks.

Het beste antwoord

Nee, de Realschule is vergelijkbaar met de Nederlandse HAVO. Dus dan moet je minimaal een afgeronde VMBO-T niveau 4 opleiding hebben.

Waar jij naartoe kunt is een Berufsschule; dat is vergelijkbaar met de wat in Nederland het leerlingwezen is (deels werken en deels naar school). Ook kun je naar een Hauptschule, dat is een school voor beroepsonderwijs (vergelijkbaar met VMBO/MBO). Vaak maken die Hauptschulen onderdeel uit van een Gesamptschule (een scholengemeenschap met beroepsonderwijs maar ook HAVO (Realschule) en VWO (Gymnasium). Daar kun je behalve het beroepsonderwijs ook andere vakken volgen (vaak zelfs op een hoger niveau dan als je ze alleen op een Hauptschule zou krijgen).

Voor de duidelijkheid nog even een lijstje van de meest voorkomende scholen:

* Hauptschule = VMBO/MBO
* Realschule = HAVO
* Gymnasium = VWO
* Gesamptschule = scholengemeenschap met alle 3 hierboven staande scholen onder 1 dak.

* Berufsschule = werken en leren (ongeveer 50/50) als vervolg op de Hauptschule
* Fachhochschule = HBO (minimaal Realschule om toegelaten te worden)
* Universität = Universiteit (minimaal Gymnasium om toegelaten te worden)
* Berufsakademie = Berufsschule op HBO niveau, ook weer werken en leren (minimaal Berufsschule of Realschule om toegelaten te worden)

Ik hoop dat het zo allemaal een klein beetje duidelijker voor je is geworden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens zijn Nederlandse diploma's wel geldig in Duitsland dus als je je opleiding hebt afgerond kun je daarmee wel worden toegelaten op een nieuwe opleiding. Al bestaat de kans dat je nog aanvullende cursussen moet doen om aan te kunnen sluiten bij het niveau. Het niveau van het onderwijs is in Duitsland best wel hoog dus het kan best tegenvallen. Vooral als je (in het begin) de taal nog niet zo goed spreekt.