hoe word ik tandartsassistente ?

Hallo ik ben 16 jaar en weet nu al welk beroep ik wil uitoefenen later. Ik zou heel graag op mijn 18 al beginnen. Alleen is mijn gigantisch belangrijke vraag... 'Hoe ?'. Hoe word ik tandarts assistente en waar moet ik die opleiding volgen ? Moet ik naar een gewone secundaire school blijven gaan of moet ik daarna nog universiteit volgen. Want ik heb al bij sommige gelezen dat die vanaf hun 18 jaar al tandarts assistente zijn geworden en op leeftijd al aan de slag hebben kunnen gaan. Wat verdien je ermee is mijn tweede vraag...
Anke x

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Erna55
7 jaar geleden
Je kunt bij google intypen : opleiding tandartsassistente België. Dan krijg je bv deze :
http://www.syntra-limburg.be/opleidingen/tandartsassistente
Wanneer je bij vacature tandartsassistente zoekt, dan vind je het salaris.
Utrecht
7 jaar geleden
In Nederland wordt je tandartsassistente met een 3-jarige MBO opleiding. Dus na de middelbare school nog 3 jaar doorleren.

Antwoorden (1)

Technisch secundair onderwijs of T.S.O. is in Vlaanderen de verzamelnaam van alle technische studierichtingen vanaf het derde jaar secundair onderwijs. In de eerste graad van het secundair onderwijs (het eerste en het tweede leerjaar) zijn weliswaar technische opties mogelijk, maar wordt er niet gesproken van onderwijsvormen (tso, aso, kso en bso).
Vanaf 2008-2009 wordt de opleiding tandartsassistent(e) ook aangeboden op het niveau van het zevende jaar technisch secundair onderwijs maar niet door iedere school!

De toelatingseisen voor het beroep tandartsassistent(e) vind je uitgebreid op de site van het Vesaliusinstituut waar je o.a. het derde jaar Se-n-Se van de 3de graad TSO kunt volgen. De instapdatums zijn 1 september en 1 februari.
De toelatingsvoorwaarden: tot het derde jaar Se-n-Se van de 3de graad TSO staan uitgebreid op deze site.
Je kunt de eerste twee jaar zeker het secundair onderwijs op dezelfde school blijven volgen. Na het derde jaar 3de jaar van de 3de graad TSO - (18 jaar) mag je jezelf tandartsassistente noemen en gaan werken.
Op de loonwijzer kun je de salarischeck invullen.
Het salaris begint ongeveer bij € 2052,-- bruto per maand. De salarissen voor West en Oost Vlaanderen en andere gewesten kunnen verschillen.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.vesaliusinstituut.be/secundair/toelatingsvoorwaarden

Toegevoegd na 10 minuten:
Met nul jaren ancienniteit stemt de loonwijzer niet echt overeen met de realiteit. Je kunt beter uitgaan van het minimum salaris categorie 4. Het loon is namelijk niet afhankelijk van leeftijd maar van anciënniteit.