wat als je school zegt je kan geen mbo halen maar je wilt zelf heel graag naar mbo en je gaat zelf aan melden ol een mbo school wat gaat er gebeuren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

De school controleert of je aan de vooropleiding voldoet voor een bepaalde opleiding. Voldoe je daar niet aan, dan word je niet toegelaten. De kans is dan immers erg klein dat je de eindstreep haalt.

Kortom, zorg ervoor dat je een diploma behaalt dat toegang geeft tot de gewenste mbo-opleiding.

Toegevoegd na 7 uur:
Kleine uitbreiding/correctir:

De mbo-opleiding mag in een bijzonder geval ook afwijken van de toelatingseisen als ze denkt dat je t.z.t. toch zult slagen. Zie onder:

"In de Wet educatie en beroepsonderwijs staat dat mbo-instellingen zelf verantwoordelijk zijn voor hun toelatingsbeleid. Een mbo-instelling mag u in bijzondere gevallen toelaten tot een beroepsopleiding. Ook als u niet voldoet aan de voorwaarden. Dit kan alleen als de mbo-instelling verwacht dat u de opleiding met goed resultaat zal kunnen doorlopen."

Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
wat voor diploma
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Het diploma dat de toekomstige school vraagt. Als je, je aanmeld voor een bepaalde MBO opleiding staat daar ook altijd bij vermeld wat voor een diploma je gehaald moet hebben op de middelbare. Dit staat bij de toelatingseisen. Jouw middelbare school heeft er trouwens geen ZAK over te zeggen wat voor vervolgopleiding jij mag gaan doen. En zij hoeven jou daar ook niet voor aan te melden. Maar houd wel voor jezelf in de gaten dat je niet te veel hooi op je vork neemt. Je huidige school zal niet helemaal zonder reden zeggen dat je het MBO niet aan kunt. En het zou voor jou niet leuk zijn als je halverwege moet stoppen omdat het niet werkt. Al ben ik zelf van mening dat je tot alles in staat bent, als de motivatie er maar is.
En dan bedoel ik "je" in het algemeen, dus elk mens :-) Mijn middelbare school zei ook dat ik MBO niet aan kon omdat ik het eindexamen haalde met 5 zessen en een vijf op VBO B-niveau. Maar ik had geen motivatie op de middelbare en ik werd gepest. Ik HAATTE school. Maar ik heb diverse opleidingen gedaan en later ook MAVO met zevens en achten op D-niveau. Ik val nu onder HBO denk niveau. Maar heb geen behoefte om daar iets mee te doen. Ik ben beveiliger en heb daar plezier in. Aanbod voor leidinggevenden functie heb ik afgeslagen, die ambitie heb ik niet. Wat ik wil zeggen is het volgende: Wat jij wil dat kan, maar je moet het zelf doen en WILLEN!
Succes met het maken van je keuzes in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik heb nog meer vragen maar ik weet niet hoe ik mowt typen kan ik ook u bellen