Maakt leerplicht uitzonderingen voor tieners met sociale angsten?

Toegevoegd na 34 minuten:
Mijn dochter heeft erg last van haar sociale angst, en ze is al in behandeling bij een psychiater.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Soms een tijdje. Je wordt dan doorverwezen naar een psychiater om je te helpen de angst te overwinnen. Daarna moet je het langzaamaan proberen of naar speciaal onderwijs toe.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heeft u al gekeken naar speciaal onderwijs? Bij dit soort vormen van onderwijs kan er rekening gehouden worden met de fobie.

Antwoorden (1)

Een sociale fobie is een ziekte. Net als bij een lichamelijke ziekte kan een psychische ziekte iemand zo erg beperken dat het niet mogelijk is om normaal te functioneren in het leven van alledag, zoals naar school gaan. Voor kinderen die door ziekte niet in staat zijn om naar school te gaan, kunnen uitzonderingen worden gemaakt.

Net als bij een lichamelijke ziekte zal er gekeken worden naar de aard van de aandoening en de beperkingen, en de verwachte duur van de ziekte: een kind met griep blijft gewoon een week thuis, maar bij een aandoening die chronisch is of waarvoor langdurige behandeling nodig is, zal gezocht worden naar en andere oplossing. Dat kan zijn in de vorm van aangepaste lessen in het ziekenhuis, de zorginstelling of thuis, het zoeken van een school die meer is ingericht op leerlingen met een beperking, of soms het accepteren dat een kind een aantal weken of maanden geen lessen kan volgen vanwege ernstige ziekte en/of intensieve behandeling en mogelijk het jaar zal moeten overdoen.

Ook bij psychische klachten zal gekeken worden naar de aard van de klachten en beperkingen en moet in overleg met behandelaars en school een passende oplossing worden gezocht. Juist bij dit soort klachten is het erg belangrijk dat in de behandeling afspraken worden gemaakt en doelen worden gesteld ten aanzien van het naar school gaan. Voor de één kan school écht teveel zijn en is het soms beter om even alleen op de behandeling gericht te zijn, terwijl het voor de ander juist heel belangrijk is om wél naar school te blijven gaan, omdat anders het risico bestaat dat iemand steeds meer sociale situaties gaat mijden en het almaar moeilijker wordt om weer onder de mensen te komen.

Er zal dus echt goed met het behandelteam moeten worden gekeken wat in deze situatie wel en niet wenselijk is. Er zal niet snel worden aangestuurd op een vrijstelling van de leerplicht, maar als het team dit wenselijk acht, dan kunnen zij ook helpen bij het aanvragen van de ontheffing.