Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Modeontwerper vind je daarover deze informatie:

"Modeontwerper worden: Opleiding tot modeontwerper

Om Modeontwerper te kunnen worden heb je niet voldoende aan een grote liefde voor en interesse in mode. Je moet de kneepjes van het ontwerpen, de materialen, de modeontwikkeling en de verschillende stijlen kennen. Om je goed voor te bereiden op het werk als Modeontwerper kun je een opleiding volgen op MBO niveau in de richting van Modeontwerpen of Fashion Design. Er zijn ook verschillende gelijknamige cursussen die je kunt volgen om Modeontwerper te worden.

Het is meestal wel handig om een opleiding of cursus uit te kiezen waarin je ook stage kunt lopen. Uiteindelijk leer je tenslotte het meeste van de echte modewereld en de echte Ontwerpers en niet van boeken en praktijklessen.",

"Arbeidsvoorwaarden modeontwerper

Wanneer je normaal als Modeontwerper aan de slag kunt bij een modehuis of kledingbedrijf dan zul je gemiddeld een salaris verdienen van rond €1600 tot €2300 per maand. Dit is afhankelijk van marktsegment, werkgever en prestaties.

Wanneer je op zou klimmen tot wereldberoemd Ontwerper met eigen shows en een eigen kledinglijn kan het salaris natuurlijk veel hoger liggen."

en

"Arbeidsmarktperspectief en Doorgroeimogelijkheden modeontwerper

Het is niet altijd eenvoudig om voet aan de grond te krijgen in de modewereld. Je moet als je al eenmaal een vacature vindt voor Modeontwerper en wordt aangenomen, jezelf bewijzen en naam maken. Alleen door beter te presteren dan anderen, unieker te zijn, beter te verkopen en een bekende naam op te bouwen kun je groeien in de modewereld. Wanneer het je lukt om groter te worden dan kun je groeien zover als je wilt. Denk aan een eigen label, eigen winkels, grote shows enzovoorts.".
Antoni