Welke opties zijn er voor een 18-jarige met alleen basisschool in Nederland?

Er is een jongen die ik graag wil helpen. Hij heeft in Nederland de basisschool afgerond, maar is daarna door zijn moeder meegenomen naar het buitenland waar hij simpelweg niet naar school is gegaan (in sommige landen kan dat...). Voordat hij naar het buitenland ging kreeg hij een VMBO basis advies, en ik denk dat hij niet een veel hogen niveau aan zal kunnen. Hij spreekt nog wel aardig Nederlands, maar wel met veel fouten.

Nu is hij bijna 18 en zou hij onder het "juk" van zijn moeder vandaan kunnen komen. Ik wil hem aanbieden dat hij bij mij kan komen wonen, in Nederland, maar wat voor opties heeft hij dan om toch een diploma te halen? Voor een normale school is hij te oud, de VAVO is een te hoog niveau en een thuisstudie gaat niet lukken, want hij heeft nooit geleerd om te leren.

Heeft iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Veel gemeentes hebben een plek waar je samen naar opleiding of studie kunt gaan kijken. In Amsterdam heb je bijvoorbeeld een jongeren punt voor jongeren tussen de 18-27 jr. die geen of te weinig diploma's hebben.

Wellicht kunnen zij -of een vergelijkbaar punt in eigen gemeente- helpen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zonder een VMBO-diploma kan iemand instromen in de Entree-opleiding. Dit is een mbo-opleiding op het laagste niveau.