Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik tijdens het schooljaar van havo 4 terug naar vwo 3 ?

Ik heb de eerste , tweede en derde VWO gedaan, na de 3e ben ik afgestroomd naar havo 4. Dit was een keuze, ik kon kiezen : of vwo 3 nog een keer, of havo 4. Uiteindelijk ben ik voor havo 4 gegaan. Nu heb ik super veel spijt van mn keuze en ik heb veelste snel beslist. Ik wil heel graag VWO doen. Weet iemand of het mogelijk is om nu halverwege het jaar naar vwo 3 terug te stromen ? En of ik daar uberhaupt recht op heb ?

Bedankt alvast !
L.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ik vermoed dat dat wel mogelijk is. Als beide opleidingen op dezelfde scholengemeenschap worden gegeven, lijkt mij dat geen probleem. Een school wil immers zo veel mogelijk leerlingen een diploma laten halen op een zo hoog mogelijk niveau. Dat vergroot ook het aanzien van de school. Daarbij komt nog dat je het grootste deel van de behandelde stof van vwo 3 al kent. Als je alles kan regelen vóór de kerstvakantie, kan je in het nieuwe (kalender)jaar verder in vwo 3. Overleg zo snel mogelijk met je ouders en met de school over wat je wensen zijn! Veel succes!
Ivana
9 jaar geleden
Nu havo 4 en 5 en dan naar 5 en 6 VWO is toch even snel als nu terug naar VWO 3 en de rest 4-5-6- afmaken? Wat maakt het uit?
Inekez1
9 jaar geleden
@Ivana, in aantal studiejaren maakt het niet uit. Maar het verschil in sfeer in de klas, interesses van klasgenoten en ook het niveau van de lesstof kan enorm zijn.
Als je in 3 VWO blijft zitten uit luiheid (of ziekte of andere overmacht) en niet omdat je de stof te moeilijk vindt, dan kun je beter dat jaar overdoen en op VWO niveau blijven. Als havo-stof te makkelijk is en te weinig uitdaging biedt, is dat niet bevorderlijk voor de motivatie. Vervelende klasgenoten zijn ook niet zo goed voor de motivatie.
Dus als je echt gemotiveerd bent om VWO te doen, plan dan een gesprek met je mentor en decaan.
Ivana
9 jaar geleden
@Inekez1Daar had ik even niet aan gedacht. Je hebt (waarschijnlijk) gelijk. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij de meeste scholen kun je een niveau omhoog gaan als je voor alle vakken een 7/8 of hoger staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ JiberZ : lees de vraag nog eens. De vraagsteller wil alsnog doubleren op VWO.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt allemaal

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Omdat je al in de loop van het schooljaar zit gaat zo'n wijziging moeilijker. Je hebt al een achterstand op bepaalde leerstof, VWO is namelijk anders ingericht dan HAVO. Ik raad je aan met je decaan te gaan praten, misschien dat hij of zij zegt dat je bepaalde informatie in de loop van dit jaar tot je moet gaan nemen, een aantal toetsen moet doen en volgend jaar in VWO 4 te starten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraagsteller heeft al 3 VWO gedaan. Was toen blijven zitten.
Ze wil terug naar VWO 3 .
"Je hebt al een achterstand op bepaalde leerstof" , klopt in dit geval niet.
Antoni
9 jaar geleden
Voor de meeste zittenblijvers zijn de eerste maanden van het schooljaar heel eenvoudig te volgen: dan halen ze hoge cijfers want die lesstof kennen ze al. Pas na een half jaar zal men echt zijn best moeten gaan doen om deze (tweede) keer wel over te kunnen gaan naar het volgende, nieuwe schooljaar.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing