Hoe kan je het best een vak leren, die je maar niet kan onthouden (betere formulering in uitleg)?

Volgende week heb ik examens, maar ik kan 1 vak echt niet onthouden (maakt niet uit hoeveel keer ik leer).

Wat is nou voor mij de beste manier om dit vak toch goed te kunnen leren, en dus ook onthouden.

BTW: Het vak betreft aardrijkskunde

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind ik ook een rot vak ;)

Antwoorden (12)

Toch maar hard blokken en alles steed blijven herhalen.
Misschien kan iemand je tussendoor overhoren?

Een troost, uiteindelijk ben je er vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de overhoring krijg ik steeds ruzie, omdat ik dan niks weet
Probeer het voor je hersenen makkelijk te maken om het te onthouden.
Gebruik kleurpotloden om bepaalde dingen die je niet kunt onthouden te markeren.
Hersenen kunnen kleuren makkelijker onthouden omdat het er meer uitspringt.
Ook koppelt je hersenen de kleur samen met bijvoorbeel een plaatsnaam of iets dergelijks.
Je kunt ook circels of wat dan ook gebruiken.
Ook muziek of video helpt heel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet wel in een geleend schoolboek
Wat bij mij in zo'n geval goed helpt is het volgende stappenplan:
1. Een niet al te groot stuk lezen.
2. Daarna vraag je je af: Wat stond hier? Heb ik het begrepen?
3. Eventueel nog een keer lezen en daarna jezelf vertellen waar het gelezene over ging.
4. Daarna zo kort mogelijk en in eigen woorden opschrijven wat je gelezen hebt.
5. Een nieuw stuk lezen en stap 2 t/m 4 herhalen.
6. De laatste stap zo vaak herhalen tot je de leerstof in zijn totaliteit doorgenomen hebt. Aan het eind van deze stappen heb je een begrijpelijke samenvatting die je nog een paar keer goed door kunt lezen

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardrijkskunde is echt een heel interessant vak, en het is absoluut niet nutteloos om te leren, je kunt het heel vaak in de praktijk toepassen.

Daarom zou ik daar ook een beetje je motivatie vandaan halen, je moet iets willen weten wil je het kunnen onthouden! Ga niet klakkeloos lopen stampen maar denk na bij wat je leest, probeer dingen op situaties uit het nieuws toe te passen, dan heb je een soort koppelpunt.

Nu ben ik niet echt een goed referentiepunt aangezien ik aardrijkskunde studeer maar oke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk he, AK!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een geweldig vak!
Het probleem zit hem in de ultieme nutteloosheid van het vak Aardrijkskunde. Een vak zonder structuur en relevantie. verspilling van tijd en intelligentie
Stampen is mijn advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertel, waarom is Aardrijkskunde niet relevant?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb moeten leren - naast de topologie van Nederland - waar in Nederland wat wordt verbouwd, waar wat wordt geproduceerd. Feitjes zonder enige samenhang en relevantie. Een goed voorbeeld uit de geschiedenis: ik heb moeten leren dat in 1600 de Slag bij Nieuwpoort was, maar het duurde 40 jaar voordat ik enigszins begreep waar Nieuwpoort lag en in het kader van welke oorlog de slag werd gestreden. Aandacht en geheugenruimte van kinderen is een schaars goed, dat betekent dat je er zuinig mee moet omgaan. Daarom ben ik ook zo tegen het gebeuren rond 4 en 5 mei. Het is belangrijker dat je kinderen vertelt wat en hoe. Laat ze de film zien "All Quiet on the Western Front" i.p.v. te zeveren over WO II, zonder dat ze iets weten over de oorzaken en de gevolgen. Feiten onthouden is 'het oude leren', terwijl 'verbanden leggen en snappen' belangrijk is. Ik zou het onderwijs graag willen veranderen in die zin. Ik ben zelf opgegroeid in de tijd waarin de professor (Hennipman en Delfgauw) op het tentamen vragen stelden als : 'welke annotatie zet de schrijver van het boek X op blz 305?'
Waanzinnige tijd, weinig geleerd in 6 jaar studeren aan een Nederlandse universiteit (geslaagd, dat wel). Het is op buitenlandse universiteiten niet veel beter. Het enige waar ik over tevreden ben is mijn oude HBS-B, daar leerde je iets, de non-vakken als aardrijkskunde daargelaten. Ik begrijp dat veel mensen het niet met mij eens zullen zijn, maar dat maakt mij nu juist zo droevig. Er is dus geen verbetering in zicht. 875 Bonifacius bij Dokkum vermoord (wie zegt u? Waarom?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hari, je noemt voorbeelden van geschiedenis. Ik hoop trouwens dat je geen topologie maar topografie hebt moeten leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
topgrafie/toplogie: waar het hart vol van is.... Misschien vindt ik de voorbeelden uit de geschiedenis schrijnender, omdat aardrijkskunde voor mij zo irrelevant is geworden, dat ik mij er zelfs niet meer over kan ergeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe oud ben jij? Had je misschien ooit een hele verschrikkelijk gefrustreerde AK-leraar of zo?
Vaak is het lastig dingen te onthouden waar je het nut niet van ziet.

Wat ik dan doe is: Ik zoek een link met iets wat ik wel interessant vind. Dus: Milaan. Wat weet je van milaan. Hnm.. Pizza. De pizza is uitgevonden in Milaan. En dan bv de dingen ie characteristiek zijn visualiseren: Rusland. Vand ie kleine oude vrouwtjes met een doekje over de kop gebonden die op de 'Zwarte Gronden' aardappels verbouwen, maar 'regen is schaars' daarom hebben ze regenjas aan.

Door dingen te koppelen en te verbeelden komt het beter in je hoofd te zitten dan alleen maar te lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had vroeger een truuk waarmee ik van een mager vijfje naar een negen sprong

maar het vergt wel wat van je : probeer je in te beelden dat je voor het studeren iets heel erg leuks gaat zitten doen

zeg tegen jezelf : ik ga nu het allerleukste vak van heel de wereld zitten bestuderen ...

jezelf dus een soort peptalk geven en ook je zelf een beetje voor e gek houden dus ...als het een saai vak betreft

zodat je heel erg ethousiast word

bij mij werkte dan ook een prettig muziekje erbij

en mn lichaam maakte op die manier positieve energie aan en zo kon ik de leerstof ineens wel absorberen

mijn methode was : ik maakte spiekbriefjes ( die ik toch niet durfde te gebruiken ) : maar die scheef ik steeds kleiner en dan steeds met alles weggehaald wat ik nu inmiddels wist en dan word je lijstje steeds kleiner

dit herhaalde ik dan een keer of 4 ... of 5 ....wel zweten geblazen dus hee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe gek het ook klinkt, in de jaren 90 heb ik een cursus gekocht die heette mega memory van Kevin Trudeau. Wat hij deed was eigenlijk heel simpel.
Hij noemde het linken. Aan hetgeen je wilt onthouden dien je een heel maf, niet te realiseren, zeer helder gedachtenbeeld te hangen. Bijvoorbeeld als je wilt onthouden wat de naam is van Duitse Bondskanselier. Ze heet Angela Merkel. Stel je nou een voor dat een zwarte vogel een merel op haar hoofd gaat zitten en een dikke K op haar hoofd poept. Als jij de vraag krijgt wie de bondskanselier is, zeker weten dat jij het antwoord weet. De situatie die je bedenkt moet je zo helder mogelijk voor je zien en hij moet hilarisch zijn. Hetgeen je bedenkt moet in het echte leven niet kunnen gebeuren, dan zul je zien dat er zich kleine wonderen verrichten.

Probeer maar eens uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst probeer je de les te begrijpen,
dan kun je beginnen met blokken ;)

suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Extra visualiseer-tip, naast al het gevisualiseer hierboven:
Als het gaat om topo-rijtjes stampen, maak dan een verhaaltje met dingen die lijken op de plaatsnamen die je moet leren in een bepaalde volgorde. Of verzin een verhaal over iemand die gaat shoppen en in een bepaalde volgorde alle steden aandoet die je moet leren, en in elke stad iets koopt wat rijmt op de naam van de stad. Teken een lijntje op je kaart wat de steden met elkaar verbindt in de volgorde van jou verhaaltje en probeer die lijn voor je te zien terwijl je het verhaaltje leest. Als je zo'n verhaaltje 3 x doorgelezen hebt, ken je je topo... En de kans is groot dat je het nooit meer vergeet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer de stof die je het moeilijkst vind eens aan iemand anders uit te leggen in je eigen woorden.
Liefst aan iemand die het niet beter wil weten dan jij, maar gewoon zn mond dicht houdt en naar je luisterd.
Als je het even niet meer weet dan pak je je boek er bij, lees je een stuk en probeer je het te onthouden en vertel je het meteen weer in je eigen woorden aan je luister-persoon.
Lijkt me met aardrijkskunde best een haalbare manier van oefenen en leren. Ik hoop dat het je helpt!
In ieder geval veel succes met je examens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn altijd dingen die je wel weet, dus sla die maar direct over. Ik maakte voor mezelf altijd vragen op papier (en dan niet van die gemakkelijke) als ik iets niet erin gestampt kreeg.