Hoe kan je het best een vak leren, die je maar niet kan onthouden (betere formulering in uitleg)?

Volgende week heb ik examens, maar ik kan 1 vak echt niet onthouden (maakt niet uit hoeveel keer ik leer).

Wat is nou voor mij de beste manier om dit vak toch goed te kunnen leren, en dus ook onthouden.


BTW: Het vak betreft aardrijkskunde

Weet jij het antwoord?

/2500

Toch maar hard blokken en alles steed blijven herhalen. Misschien kan iemand je tussendoor overhoren? Een troost, uiteindelijk ben je er vanaf.

Probeer het voor je hersenen makkelijk te maken om het te onthouden. Gebruik kleurpotloden om bepaalde dingen die je niet kunt onthouden te markeren. Hersenen kunnen kleuren makkelijker onthouden omdat het er meer uitspringt. Ook koppelt je hersenen de kleur samen met bijvoorbeel een plaatsnaam of iets dergelijks. Je kunt ook circels of wat dan ook gebruiken. Ook muziek of video helpt heel goed.

Wat bij mij in zo'n geval goed helpt is het volgende stappenplan: 1. Een niet al te groot stuk lezen. 2. Daarna vraag je je af: Wat stond hier? Heb ik het begrepen? 3. Eventueel nog een keer lezen en daarna jezelf vertellen waar het gelezene over ging. 4. Daarna zo kort mogelijk en in eigen woorden opschrijven wat je gelezen hebt. 5. Een nieuw stuk lezen en stap 2 t/m 4 herhalen. 6. De laatste stap zo vaak herhalen tot je de leerstof in zijn totaliteit doorgenomen hebt. Aan het eind van deze stappen heb je een begrijpelijke samenvatting die je nog een paar keer goed door kunt lezen Succes!

Aardrijkskunde is echt een heel interessant vak, en het is absoluut niet nutteloos om te leren, je kunt het heel vaak in de praktijk toepassen. Daarom zou ik daar ook een beetje je motivatie vandaan halen, je moet iets willen weten wil je het kunnen onthouden! Ga niet klakkeloos lopen stampen maar denk na bij wat je leest, probeer dingen op situaties uit het nieuws toe te passen, dan heb je een soort koppelpunt. Nu ben ik niet echt een goed referentiepunt aangezien ik aardrijkskunde studeer maar oke.

Het probleem zit hem in de ultieme nutteloosheid van het vak Aardrijkskunde. Een vak zonder structuur en relevantie. verspilling van tijd en intelligentie Stampen is mijn advies.

Vaak is het lastig dingen te onthouden waar je het nut niet van ziet. Wat ik dan doe is: Ik zoek een link met iets wat ik wel interessant vind. Dus: Milaan. Wat weet je van milaan. Hnm.. Pizza. De pizza is uitgevonden in Milaan. En dan bv de dingen ie characteristiek zijn visualiseren: Rusland. Vand ie kleine oude vrouwtjes met een doekje over de kop gebonden die op de 'Zwarte Gronden' aardappels verbouwen, maar 'regen is schaars' daarom hebben ze regenjas aan. Door dingen te koppelen en te verbeelden komt het beter in je hoofd te zitten dan alleen maar te lezen.

ik had vroeger een truuk waarmee ik van een mager vijfje naar een negen sprong maar het vergt wel wat van je : probeer je in te beelden dat je voor het studeren iets heel erg leuks gaat zitten doen zeg tegen jezelf : ik ga nu het allerleukste vak van heel de wereld zitten bestuderen ... jezelf dus een soort peptalk geven en ook je zelf een beetje voor e gek houden dus ...als het een saai vak betreft zodat je heel erg ethousiast word bij mij werkte dan ook een prettig muziekje erbij en mn lichaam maakte op die manier positieve energie aan en zo kon ik de leerstof ineens wel absorberen mijn methode was : ik maakte spiekbriefjes ( die ik toch niet durfde te gebruiken ) : maar die scheef ik steeds kleiner en dan steeds met alles weggehaald wat ik nu inmiddels wist en dan word je lijstje steeds kleiner dit herhaalde ik dan een keer of 4 ... of 5 ....wel zweten geblazen dus hee?

Hoe gek het ook klinkt, in de jaren 90 heb ik een cursus gekocht die heette mega memory van Kevin Trudeau. Wat hij deed was eigenlijk heel simpel. Hij noemde het linken. Aan hetgeen je wilt onthouden dien je een heel maf, niet te realiseren, zeer helder gedachtenbeeld te hangen. Bijvoorbeeld als je wilt onthouden wat de naam is van Duitse Bondskanselier. Ze heet Angela Merkel. Stel je nou een voor dat een zwarte vogel een merel op haar hoofd gaat zitten en een dikke K op haar hoofd poept. Als jij de vraag krijgt wie de bondskanselier is, zeker weten dat jij het antwoord weet. De situatie die je bedenkt moet je zo helder mogelijk voor je zien en hij moet hilarisch zijn. Hetgeen je bedenkt moet in het echte leven niet kunnen gebeuren, dan zul je zien dat er zich kleine wonderen verrichten. Probeer maar eens uit.

Bronnen:
Mega memory van Kevin Trudeau

eerst probeer je de les te begrijpen, dan kun je beginnen met blokken ;) suc6

Extra visualiseer-tip, naast al het gevisualiseer hierboven: Als het gaat om topo-rijtjes stampen, maak dan een verhaaltje met dingen die lijken op de plaatsnamen die je moet leren in een bepaalde volgorde. Of verzin een verhaal over iemand die gaat shoppen en in een bepaalde volgorde alle steden aandoet die je moet leren, en in elke stad iets koopt wat rijmt op de naam van de stad. Teken een lijntje op je kaart wat de steden met elkaar verbindt in de volgorde van jou verhaaltje en probeer die lijn voor je te zien terwijl je het verhaaltje leest. Als je zo'n verhaaltje 3 x doorgelezen hebt, ken je je topo... En de kans is groot dat je het nooit meer vergeet!

Probeer de stof die je het moeilijkst vind eens aan iemand anders uit te leggen in je eigen woorden. Liefst aan iemand die het niet beter wil weten dan jij, maar gewoon zn mond dicht houdt en naar je luisterd. Als je het even niet meer weet dan pak je je boek er bij, lees je een stuk en probeer je het te onthouden en vertel je het meteen weer in je eigen woorden aan je luister-persoon. Lijkt me met aardrijkskunde best een haalbare manier van oefenen en leren. Ik hoop dat het je helpt! In ieder geval veel succes met je examens!

Er zijn altijd dingen die je wel weet, dus sla die maar direct over. Ik maakte voor mezelf altijd vragen op papier (en dan niet van die gemakkelijke) als ik iets niet erin gestampt kreeg.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100