Wat zijn originele ideeën voor een eindpresentatie van je opleiding?

Voor mijn opleiding Sociaal Pedagogisch Hulpverlening mag ik hopelijk in juli 2010 mijn eindpresentatie houden. Ik mag vertellen over hoe ik gekomen ben tot wie ik nu ben, wat mijn ervaringen waren, hoe mijn toekomst er uit ziet, waar ik sta in vergelijking met collega professionals; noem maar op..

Al met al is het leuk om het op een originele manier te presenteren. Hebben jullie tips en ideeën? Niets is te gek!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
50.8K

Het beste antwoord

Ah cool, ik had die presentatie 2 weken geleden. Zelfde opleiding :)
Het is belangrlijk om te laten zien dat je jezelf goed hebt leren kennen en dat je dus goed weet wat je sterke en zwakke punten zijn. Vertel wat precies je leermomenten waren en hoe je toen hebt gehandeld. Vergeet geen theorie, want daar zijn die docenten allemaal dol op.

Ik heb 10 vrienden een lijst van 130 karaktereigenschappen gemaild met de vraag of ze wilden aangeven (max stuk of 10) welke eigenschappen zij vonden wat het beste bij me past. Je kunt bijvoorbeeld vragen wat ze vinden wat 5 jr geleden bij je paste en wat nu bij je past, zodat je meteen de ontwikkeling die vrienden/familie in jou zien kunt aangeven.
Je kunt ook een beeld van je zelf geven aan de hand van plaatjes, schilderijen, foto's, dieren, voorwerpen..
Wat zegt dat over jou? Waarom spreekt dit je aan en waarom is datgene zo belangrijk voor jou? Wat heeft jou gemaakt/gevormd zoals je nu bent?
Ik heb een ook presentatie gezien waar in de powerpoint steeds foto's tussen kwamen. Foto's waarbij ze eerst in de lucht zweefde, later iets lager bij de grond kwam, nog iets lager en aan het eind van de presentatie zag je een foto dat ze met beide benen op de grond stond. NU weet ze wat ze wil! (1e jaar was nog zweven..waar wil ik naar toe..)
Persoonlijk vond ik die voorwerpen erg leuk om te gebruiken. Ik stond met een zwempak, boekjes, foto's, lowlandsbandjes, enz voor de klas. Leuke inkomer en met die voor mij vertrouwde voorwerpen een fijne start van de presentatie.

Ik hoop dat je wat aan mn ideeën hebt. In ieder geval heel veel succes met presenteren! Het komt vast goed, want ik heb nog nooit gehoord dat iemand voor de eindpresentatie gezakt is.
En geniet ervan, want het kan ook best leuk zijn en het zijn de allerlaatste momenten als student!
(tenzij je nog jaren gaat doorstuderen natuurlijk haha:D)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wellicht kun je dat in samenwerking doen met klasgenoten of andere aanwezigen bij je presentatie waarbij je hen als "proefpersoon" ziet, fysiek laten zien waar je staat, vergelijkingen maken en naar je docent toe; als mijn toekomst. Iets wat mij zo even naar binnen schiet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoiets moest ik vorig jaar ook bij mijn opleiding doen.
Ik heb toen allerlei kaarten gemaakt.
Mijn goede en slechte kanten op persoonlijk gebied, en van mijn goede en slechte kanten op professioneel gebied.
Ik heb elk kaartje apart een mooie schildering gegeven.
En om de beurt mocht iemand een kaartje kiezen, waarbij ik dan iets vertelde.

De kaarten zaten overigens ook in een mooi zelfontworpen kistje.
Had een 8 ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de vorm van een rugzak met stenen ( namaak wordt wel zwaar anders)
op elke steen schrijf je een leermoment/ verrijking

want je hebt nu toch maar mooi een rugzak vol voor je toekomst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 ook een goed idee
Maak een filmpje (beetje creatief) over je leven. Hoeft maar heel kort te zijn, met wat jeugdfoto's enz. Daar kun je dan het een en ander bij vertellen.

Als filmen lastig is, kun je een diavoorstelling van foto's maken. Daar kun je naast je eigen foto's allerlei andere plaatjes ter ondersteuning bij plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
microsoft office powerpoint