Wat zijn de opties omtrent school verlaten?

Ik word met de dag ongelukkiger op school. Ik kan alleen maar denken "ik hoor hier niet, waarom ben ik hier nog?". Maar wat kan ik dan nog? Ik doe vwo en ben niet meer leerplichtig, zou ik misschien een vmbo-examen kunnen doen?

Toegevoegd na 15 minuten:
Vroeger had ik nog ambities. Tegenwoordig zou ik wel tevreden zijn met een routinebaantje waar je geen opleiding voor nodig hebt. Ik zou graag iets willen horen van een daadwerkelijke schoolverlater, dus als die er is...?

Toegevoegd na 20 minuten:
Het is meer dat mijn problemen met school mijn privéleven beïnvloeden, ik voel me al neerslachtig als ik alleen al aan school dénk. Ik kan ook totaal niet meer ontspannen, slapen gaat niet meer.

Toegevoegd na 30 minuten:
Er lijken meerdere vragen over mijn situatie te zijn:
a) ik haat mijn profiel en mijn leraren. En mijn medeleerlingen eigenlijk ook.
b) ik zit op een vrij prestigieuze school, die ziet liever geen schoolverlaters. Bovendien ben ik ook zo'n leerling waarvan men hoge verwachtingen heeft, niemand kan geloven dat ik met school wil stoppen.
c) ik wilde graag van een schoolverlater horen, of het nou echt zo verschrikkelijk is om zonder of een eigenlijk te laag diploma door het leven te gaan.

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor alle antwoorden en reacties! Voorlopig kijk ik het allemaal maar aan, maar ik weet nu wat ik wel en niet kan doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom denk je steeds, ik hoor hier niet? School is niet altijd leuk, maar ligt het aan de school of is het iets anders?
Vergooi je toekomst niet hoor, dat is eeuwig zonde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een "daadwerkelijke schoolverlater".
Wat wil je weten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat gebeurt er op school dat je er zo aan ten onder gaat?

Het beste antwoord

Als ik jou zo hoor dan beinvloeden jouw negatieve gedachten over school weer jouw leven op andere vlakken. Waar je dus weer extra negatieve gedachten over krijgt. En zo blijf je misschien wel cirkeltjes lopen.

Misschien ben ik nu vervelend, maar je krijgt geen aansluiting bij je klas en leraren. Je valt er, aan je verhaal te horen, steeds net buiten.

Je hebt de eerste stap al gezet door hier de vraag te stellen. En ja, ook ik zou je willen zeggen je school af te maken. Maar soms gaat het gewoon niet meer. Heel simpel.

De vraag die je jezelf zou kunnen stellen is 'wil IK school afmaken'? en dan even niet kijken naar de stomme dingen maar naar JOUW toekomst. Denk JIJ er voordeel uit te kunnen halen? Denk JIJ gelukkig te zijn met 40 jaar productie-werk? Als jij daar gelukkig mee denkt te zijn dan ben ik de allerlaatste die je tegenhoud. Het gaat om jouw leven en dat zul je steeds meer zelf willen/moeten invullen. Belangrijk is dat je gelukkig word, maar daar ook in inversteerd.

Gezien jouw verhaal ben je momenteel niet helemaal gelukkig. Dus ik zou je willen zeggen: bel je huisarts, die houd zijn mond als je verder niets wilt. En van hem heb je toch niets te verliezen. Vertel hem gewoon je verhaal... Het is daarna nog altijd aan jou wat er wel/niet mee gebeurt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Probeer het af te maken ,en een diploma te halen.
Nu heb je de kans.
Werk zoeken is al moeilijk genoeg in deze tijd.
En later denk je had ik het maar afgemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent dus iig geval 16 dus zit in 3 of 4 vwo dat staat gelijk aan vmbo dacht ik, dus je zou morgen kunnen stoppen. en een vmbo dipoma graad heb je dus al te pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk niet. Drie of vier jaar staat niet gelijk aan een 'vmbo diploma graad'. Zonder vmbo-diploma heb je géén vmbo-diploma. Bovendien zijn mensen met een vmbo-diploma nog niet van school af, omdat zo'n diploma niet genoeg is voor hun startkwalificatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
qua wat je er mee kan is het gelijk je met het overgangsbewijs naar het mbo
Niet stoppen met naar school gaan! Het zou je waarschijnlijk je hele leven spijten. De maatschappij is niet ingesteld op schoolverlaters met geen diploma ( of een lager diploma dan wat iemand capabel toe is ).

Ga zoeken naar een avondopleiding voor volwassenen , een volwassenen overdag school ( VAVO ) of een twee jaar in één VWO . Je wordt in een heel andere omgeving weer gestimuleerd om te leren ( voor jezelf en je toekomst) . Je mag jezelf zijn en je volwassen voelen op dit soort scholen .

Wat je ook wil worden in de toekomst , met een diploma en een afgeronde opleiding gaat het veel en veel beter !

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier een goeie link : www.vavorijnmondcollege.nl/content/overons-vavo.htm

Toegevoegd na 17 minuten:
Op de link zie je dat je zelfs kan beginnen met VAVO als je nog geen 18 bent. Dan kun je via je decaan de opleiding "uitbesteden " aan een VAVO.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen Nederlander dus ik ken het onderwijssysteem in Nederland niet, maar wat ik je nu ga meegeven is een raad dat ik aan iedereen met zulke overwegingen zou geven:

A: als je nog geen diploma hebt, haal er een. Het maakt alles veel gemakkelijker.

B: laat je niet meeslepen door een zwak moment in je leven. Het is daar zo slecht nog niet.

C: zoek een studentenjob waar je horendol van wordt, ga daarna nog eens achter je boeken zitten en denk: "hmmm, studeren is toch zo slecht nog niet."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je al enig idee wat je wil nadat je je vwo diploma hebt, vaak kan juist weten wat je ná school wil, je motiveren om toch nog even door te zetten.
Vraag een gesprek aan met je mentor, die kan je verder helpen, die kan je ook helpen als je idd besluit om naar het vmbo te gaan om daar examen te doen, als die mogijkheid er is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan.
Dat de verleiding groot is, dat weet ik.
Zelf deed ik gymnasium toen ik depressief werd.
Het enige dat ik wou was zo snel mogelijk van school afkomen, dus ik ging naar het VMBO.
Nu heb ik veel spijt dat ik geen gymnasium diploma heb gehaald.
Het maakt namelijk echt heel erg veel uit bij het vinden van een baan of vervolgopleiding, meer dan je denkt.
Mijn advies luidt dus: probeer te vechten voor dat diploma.
Als je het hebt ben je van je school af, en zal je een betere baan kunnen vinden met betere inkomsten.

Probeer erachter te komen waarom je zo ongelukkig bent, en kijk of je hier iets aan kan veranderen.
Komt het uberhaupt wel door school? Of heeft het te maken met je privé leven?
Als je de problemen oplost is het misschien allemaal wel heel goed te doen.

Als het komt door je schoolgenoten is het wellicht een oplossing om naar een andere school te gaan.
Als je het aankan zou je zelfs een versnelde VWO opleiding kunnen volgen.
Google maar eens op "VWO in 1 jaar".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joh, je zit ff in een dip. Overleg het eens met een goeie leraar, ouders of ga eens naar de dokter toe.

Praat er ajb over met een persoon die je kan vertrouwen. Het is geen schande dat je momenteel er op deze manier tegenaankijkt, dit gebeurt bij meer mensen.

Ik wens je sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ander antwoord dan je misschien verwacht:
Je bent school helemaal zat, geen zin meer etc. Maar 'ze' hebben hoge verwachtingen van jou.
Is het tempo en/of niveau te laag voor jou? Een te laag niveau kan echt dodelijk zijn voor je motivatie: doe eens de mensa-test op internet en vul m eerlijk in. De score is niet zo exact maar het geeft in ieder geval een indicatie.
Speel eens met de volgende ideeën:
- Deelnemen aan een masterclass op de universiteit;
- Zoek een uitdaging buiten school zoals schaken of go-spelen (leuke populatie);