Mag ik de nooduitgang gebruiken tijdens brand alarm ?

Mag ik de nooduitgang gebruiken tijdens een onaangekondigde brand alarm (oefening) en tijdens een echt brand alarm want wij hadden tijdens de eerste pauze 15 minuten een brandalarm geen oefening! Later toen we naar binnen mochten en biologie hadden kregen we te horen dat er veel rook vrij kwam bij scheikunde en de rookmelders zijn geactiveerd.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, het lijkt mij de enige reden waarom je een nooduitgang moet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moet het pand verlaten door de dichtstbijzijnde (nood)uitgang.

Het beste antwoord

Hoi hoi,

Ikzelf ben EHBO-er en het is verplicht de nooduitgang te gebruiken bij oefeningen (en in het echt bij nood).

Waarom? De 'normale' uitgang is bedoeld voor hulpdiensten (bijv. ambulance of brandweer) deze dien je dus bij ontruiming zoveel als mogelijk vrij/leeg te laten. Zij nemen vaak veel "bagage" mee (zoals brancard en medisch apparatuur), dus zij hebben deze ruimte nodig.

Tevens is de hoofduitgang (die normaliter wat breder is) bedoeld voor minder valide personen, die oa. middels een evac-chair worden geëvacueerd. Het is al een hele opgaaf om deze evac-chair te gebruiken, laat staan als ze deze ook nog eens tussen alle rennende mensen moeten wringen met een persoon er op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het goed is zijn de meeste mensen er al uit voordat de hulpdiensten komen. Die hebben toch een paar minuten nodig. Als ik dichter bij de hoofduitgang ben dan bij de nooduitgang, ga ik echt door de hoofduitgang (voordat ik verdwaal)
Met die persoon in de evac-chair ga ik door de dichstbijzijne uitgang. Ik hoef mij niet tussen rennende mensen te wringen, die anderen rennen mij en mijn chair gewoon voorbij.

Andere antwoorden (1)

De bedoeling van een brandalarm is dat zo veel mogelijk een reeël situatie wordt nagebootst voor als er ECHT brand uitbreekt. Dus NATUURLIJK mag / moet / kan je daarbij ook de daarvoor bedoelde nooduitgangen gebruiken. Als iedereen namelijk alsnog door de hoofduitgang naar buiten komt, kan dat voor de oefening wel leuk zijn, maar in een echte noodsituatie kan dat natuurlijk desastreus zijn.
Juist door ze WEL te gebruiken komt het grootste zwakke punt in de meeste brandveiligheidsprogramma's vaak duidelijk naar voren : geblokkeerde nooduitgangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Ik test zelfs regelmatig de nooduitgang, ik wil weten of die open gaat als er narigheid is, en waar die uitgang op uitkomt. (Ik raak in de keuken al de weg kwijt nl.).
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Dat is precies waarvoor een nooduitgang bedoeld is. Echter is het bij een bedrijf of school wel de bedoeling dat je direct door gaat naar de verzamelplaats. En niet naar huis of een andere plek. Als er dan koppen geteld worden weet men ook dat iedereen het pand heeft verlaten. De verzamelplaats staat op elke ontruimingsplattegrond. Dit is een groen vierkantje met witte poppetjes en vier pijltjes die vanuit elke hoek naar de poppetjes wijzen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik kijk altijd waar ik ook kom. Winkel..restaurant etc etc wasr de nooduitgang zich bevind. Op het moment dat de pleuris uitbreekt zal 95% van de mensen terug rennen naar de plaats waar ze zijn binnengekomen. En als dit de hoofdingang is heb je behoorlijk veel kans dat je gewond raakt. Bij een brandalarm (met echte brand) raken veel mensen in paniek en zelfs al staan ze naast een nooduitgang rennen ze nog naar de deur waardoor ze binnen kwamen. 9 van de 10x bij een brandalarm denkt men "loos alarm" of "oefening" en dat terwijl een oefening zelden of nooit plaats vind. Bij een brandalarm in een winkel reageert niemand. Men kijkt of iemand anders iets doet...zo niet...doet die persoon ook niets. Terwijl je gewoon ten alle tijde het pand moet verlaten.