Bestaan er opleiding die niet beroepsgericht zijn, maar er wel voor zorgen dat je in een hoger niveau komt?

Ik doe nu MBO 2, er is aleen erg wijnig keus op het gebied van werk. Zeker omdat dat ik het niet leuk vind om met mijn handen te werken

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Dan is het ten zeerste aan te bevelen om eerst beter te leren schrijven.
jc54
7 jaar geleden
Prof-voetballer worden, dan mág je niet met je handen werken.
Computoon
7 jaar geleden
En je hebt er bovendien geen schoolopleiding voor nodig....l
tinus1969
7 jaar geleden
Wat vind je wel leuk? En wat kun je goed? Het antwoord daarop helpt je om een geschikte opleiding te vinden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hey Amadea, mocht je nog geen baan hebben, ik denk dat leraar/lerares wel bij je past. :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat hangt er helemaal van af in welke sector je werkt. Als je nu goed functioneert in een baan en bepaalde kwaliteiten hebt, of denkt te hebben, bv. om leiding te geven, kan je naar je werkgever stappen met de vraag of je daar een cursus in kan volgen zodat je meer kans maakt promotie te maken. Besef wel dat, over het algemeen, het vaker regel dan uitzondering is dat hoe minder opleiding je hebt, des te groter de kans dat je 'met je handen' moet werken. Dat betekent niet dat 'met je handen werken' minderwaardig is. Waar zouden we zijn zonder de vuilnisman of de broodbakker of de restaurateur van antiek. Ieder beroep vergt kennis van zaken, is het niet van veiligheid, dan wel ingrediënten of materialen. Zelfs de chirurg is niks zonder zijn handen en de secretaresse ook niet bepaald. Bovendien zijn er behoorlijke tekorten van bepaalde ambachtslieden. Maar ook die vergen toch echt eerst een goede basisopleiding en kennis en veel doorzettingsvermogen om een goed vakman te zijn en kunnen soms zeer succesvol zijn. Denk niet dat je rijk kunt worden zonder veel inspanning, tenminste niet op een fatsoenlijke manier....of je moet een uitzonderlijk groot talent hebben waar mensen geld voor willen neertellen...voetballer, model, zanger etc. of zo gek willen zijn er geld voor neer te telen....

Antwoorden (1)

Ja, havo en vwo.

Daarna alsnog een hbo- of wo-opleiding doen want met havo of vwo alleen heb je nog niets voor de praktijk. Die geven alleen vorming.
Computoon