Beïnvloed het wegstrepen van een vak of je cum laude slaagt?

Dit jaar (2022) mag één vak weggestreept worden. Als het weggestreepte vak je gemiddelde onder de 8 zou brengen, zou je dan alsnog cum laude slagen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Het heeft geen enkele zin om een vak weg te strepen als jouw cijfers hoog genoeg zijn om cum laude te kunnen slagen. Sterker nog, het mag zelfs niet. De methode van wegstrepen dient namelijk om eindexamenkandidaten die een onvoldoende te veel op hun eindlijst hebben staan toch kans te geven om een diploma te kunnen behalen. Je mag geen gebruik maken van deze regeling als het jou erom gaat je cijfers op te krikken. Het geldt alleen voor wie anders niet kan slagen.
Amadea
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
+
"Eindexamenleerlingen mogen één vak wegstrepen. Dat mag geen kernvak zijn, zoals Nederlands, Engels of wiskunde. Daardoor kunnen die leerlingen toch door naar het vervolgonderwijs. Het eindcijfer van het weggestreepte vak telt dus niet mee bij het bepalen van de uitslag, maar blijft wel zichtbaar op de cijferlijst. Wegstrepen kan alleen als een leerling hierdoor alsnog kan slagen."
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eindexamens/eindexamens-2022
Nee, maar je kunt wel iets anders doen.

Voor 2022 geldt:

"Alle eindexamenleerlingen krijgen een extra herkansing voor het centraal examen. Zij kunnen 2 vakken herkansen in plaats van 1."

Je mag OOK herkansen als je sowieso al geslaagd bent. Het "laatste" cijfer telt mee.
Dus als het gunstig uitpakt, brengt de herkansing je van een gemiddelde van 7,99 (geen cum laude) naar 8,0 (cum laude, als je aan de verdere voorwaarden hiervoor voldoet).
.
Correctie: waar ik schreef @laatste@ moet dit zijn @hoogste@. Je wordt per saldo dus nooit slechter van een herkansing.
.
Voor VWO geldt voor cum laude slagen:
(...) Dan moet je een 8,0 of hoger hebben voor het gemiddelde van de eindcijfers voor:

de vakken in het gemeenschappelijk deel van het profiel
het combinatiecijfer
de vakken in het profieldeel;
het vak met het hoogste eindcijfer in het vrije deel.
Daarnaast mag je niet lager dan eindcijfer 7 en niet lager dan de beoordeling ‘voldoende’ hebben voor de vakken die meetellen voor de einduitslag.
Toegevoegd op 19 februari 2022 12:45: tekst
Computoon