Hoe motivatie meten bij scholieren?

Met school doe ik een onderzoek over motivatie onder middelbare scholieren. Naast literatuuronderzoek zou ik ook graag een experiment willen doen. Zou iemand een haalbaar idee hebben, hoe ik de motivatie kan meten? Ik wil zo veel mogelijk voorkomen dat het experiment ook afhankelijk is van andere factoren (BV. dat het IQ de resultaten beïnvloedt i.p.v. motivatie).

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Een scholier zonder motivatie is hier vaak wel eerlijk over. Je zou het dus ook gewoon in de vorm van een vragenlijst kunnen testen waarin je vragen stelt als: 'welke prioriteit heeft school voor jou?''. Probleem: de kans bestaat dat mensen de werkelijke situatie anders op papier zetten.
Ik denk zelf dat leraren het beste zien wie er daadwerkelijk actief meedoet aan de les - en wie niet. De vraag is wel of deze motivatie in de les, gelijk staat aan de motivatie thuis. Bovendien is het niet helemaal netjes als jij, als onbekend persoon, gaat informeren naar de houding in de klas van verschillende personen. Ik zou het dus altijd wél laten weten, zodat je toestemming hebt van de betreffende leerling(en) voordat je hier naar informeerd.
Een huiswerkcontrole is misschien een makkelijkere oplossing. Ik denk dat je best een klas binnen kunt lopen met de vraag of je mag controleren hoeveel procent van de leerlingen zijn of haar huiswerk heeft gemaakt die les. Het maken van huiswerk geeft aan dat je ook buiten school bereid bent je in te zetten, en dus zegt dat iets over de motivatie. Probleem: huiswerk wordt vaak afgedwongen met gevolgen als je het niet maakt. Is hier nog wel sprake van een interne drijfveer (motivatie)? Zou er dus wel voor zorgen dat er geen druk achter staat.

Als je écht een onafhankelijk onderzoek zou willen doen, wordt het allemaal iets ingewikkelder. Dan mag je eigenlijk helemaal niet laten weten dat je motivatie wilt testen, omdat dit juist motivatie kan oproepen. Je kan in overleg met de docent de motivatie van leerlingen anoniem testen aan de hand van een extra facultatieve (en leerzame) cursus op de vrijdagmiddag. Wel heel zuur voor de leerlingen, dus maak daar vooral een leuke cursus van!

Wel zou ik graag nog een kanttekening willen plaatsen. Motivatie is niet anders als een drijfveer voor 'iets'. Dat laatste kan worden vervangen door bijna elke bezigheid. Ik neem aan dat je motivatie voor school gaat testen? Want vergis je niet. Er is misschien een groep zonder motivatie voor school, maar dat betekend niet dat zij nergens gemotiveerd voor zijn. Muziek, sport, cultuur - noem het maar op!
Ik zou dus juist vragen naar ambitie. Waar droom jij van in de toekomst en hoe ga je dit waar maken? Waarom wil je dit waar maken? Vraag door!

Succes met je onderzoek. Het lijkt me lastig om hier daadwerkelijk een goed beeld van te krijgen gezien het feit dat er ook, zoals jij al aangaf, externe factoren mee kunnen spelen. Maar, heel leuk!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Motivatie kun je niet meten zoals de lengte en breedte van een tafel, omdat we geen vaste maat hebben afgesproken voor "motivatie", zoals de meter van platina in Parijs. Maar je kunt wel "verschillen in motivatie" en "verandering in motivatie" meten door herhaalde metingen met een goede vragenlijst.

Verder is de vraag of je motivatie wilt meten op schoolniveau of per vak afzonderlijk. De motivatie van leerlingen kan sterk verschillen per vak en omgekeerd kan de motivatie voor een vak ook sterk verschillen per leerling. De motivatie voor een bepaald vak is afhankelijk van de leraar, van de leerling zelf, van het schoolsysteem (rooster), van de groep en van de thuissituatie.

Met de app van de Motivatiespiegel kun je gemakkelijk motivatie meten in het voortgezet onderwijs. Voor de basisschool kun je motivatie meten met de app "Hoe was jouw week?".