Moet je echt een wiskundegenie zijn om een ICT studie te volgen?

Heb zelf geen wiskunde gehad omdat ik dit moeilijk vond. Zou wel heel graag ICT willen studeren. Zijn er mensen die ICT studeren en hier meer info over kunnen geven? Indien je toch echt wiskunde nodig hebt, wat voor soort wiskunde? Wiskunde B? Of toegepaste wiskunde?('computerwiskunde'). Is het echt onmogelijk als ik geen wiskunde heb gehad?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (1)

Het is qua kennis best mogelijk zonder grondige wiskundebasis (al kan een opleiding het natuurlijk wel als eis stellen), maar je gaat die basis wel flink missen. Ik denk wel dat het noodzakelijk is om op z'n minst flinke affiniteit te hebben met wiskunde, want er zijn wel heel veel raakvlakken. Je moet wel graag je tanden in abstracte problemen willen zetten die in wiskundige termen (moeten) worden beschreven.

De belangrijkste vakgebieden die overal terugkomen zijn wat mij betreft (even uit de losse pols): logica, verzamelingenleer, algebra en getaltheorie. Veel andere vakgebieden komen om de hoek kijken afhankelijk van specialisatie.

Dus nee, een genie hoef je niet te zijn, maar als je geen gevoel voor en affiniteit met zaken als getallen, formules en logica hebt zal het moeilijk (maar niet per sé onmogelijk) worden om de benodigde inzichten op te doen. Dat gezegd hebbende... Ik ken meerdere mensen die geen deuk in een pakje boter kunnen rekenen maar prima door hun IT-gerelateerde opleiding zijn heengekomen.