Ja, zowel als je jonger bent dan 18 jaar, als 18 jaar of ouder heb je recht op een studenten ov-kaart.

Ben je jonger dan 18 jaar, dan moet je op dit moment een persoonlijke ov-chipkaart aanvragen (eentje die op naam staat). Vervolgens ga je naar mijnduo.nl, log je in met een digid(eventueel eerst aanvragen) en vraag je de studenten ov-kaart aan.
Op dat moment heb je vanaf 1 januari 2017 recht op het reisproduct en kun je vanaf 16 december je product opladen op je kaart (dat houdt niet in dat je al gratis kunt reizen, je zet hem alleen klaar). Dat opladen kun je bij vrijwel elk ov-chipkaart laadstation doen.

Ben je al 18 jaar, dan heb je direct recht op een studentenreisproduct en dien je bovenstaande stappen ook uit te voeren, enkel kun je dan vanaf 16 augustus je reisproduct op je kaart laden en per 1 september al gratis reizen. Dit geldt enkel als je nog recht hebt op studiefinanciering en niet al vier jaar lang een andere opleiding met studiefinanciering hebt gevolg.

Als je twijfelt over je situatie of je hebt problemen met het aanvragen kun je het beste contact opnemen met duo, zij kunnen je snel helpen.