Mag een school een leerling weigeren een profiel te kiezen?

Ik wilde heel graag natuur en techniek kiezen omdat daar wiskunde b in voorkwam. Ik kwam 0.1 punt te kort voor een vak om het profiel te mogen kiezen. Er waren andere mensen die nog minder punten hadden maar zij mochten het wel kiezen. Volgens de school lag dit eraan dat ik een negatief advies kreeg om dit profiel te mogen kiezen. Zij zeiden ook dat dit profiel bindend was. Ik lees op internet dat een school je geen profiel mag laten weigeren tenzij je onvoldoendes staat wat bij mij niet het geval was. Heeft de school dan in dit geval iets gedaan dat niet mocht of mag een school inderdaad een leerling een profiel weigeren

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

Het mag sowieso niet, als je overgaat (ik ga vanuit dat je naar 4 havo/ vwo gaat) en je kiest een sector (profiel), dan heeft de school geen mogelijkheid om jou keuze van je profiel te kunnen weigeren. Dus dan zal je dat aan de decaan moeten vragen of via je ouders het moeten regelen.

Maar succes in de 4e en een fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Raar bij mij op school hebben ze juist wel wel deze recht om te beslissen. Niet alleen kijken ze naar je cijfers maar ook inzet, gedrag in de klas, of je altijd je huiswerk maakt etc.
Toevallig had ik niet de punten die ik nodig had om een N profiel te kiezen maar mocht het alsnog, enkel omdat de leraren zien hoeveel ik mij er voor er in zet. Verder waren er ook mensen met nog net de juiste aantal punten, die werden dan alweer geweigerd om andere redenen.