Kan ik van 5havo naar 5vwo?

halloo,
Ik zit momenteel in havo4 na 3 jaar lang onderwijs op vwo niveau te hebben gevolgd. Mijn pakket bestaat uit:
wiskunde a
engels
nederlands
frans
economie
geschiedenis
aardrijkskunde
tekenen
(en maatschappijleer, rekenen, ckv)
nu sta ik niet zo goed voor economie, en als dit volgend jaar niet verbeterd zou ik het liever laten vallen.

zou ik dan voldoende vakken hebben om vwo te kunnen volgen? aangezien rekenen een verplicht examenvak is, en ik er acht nodig heb? of is rekenen een soort 'extra' examenvak?

groetjes

1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik jou was zou ik je mentor en/of decaan raadplegen. Dan weet je pas zeker of je de overstap kan maken.

Antwoorden (2)

Aan welke voorwaarden moet voldaan worden door een leerling om te mogen overstappen van havo-5 naar vwo-5?

1. Een positief advies van de vakdocenten bij de eindexamenvergadering. Concreet houdt dit in dat minimaal 6 van de 7 vakdocenten positief stemmen.
2. Een 6,8 gemiddeld voor de 7 (of 8) eindexamenvakken zonder de cijfers eerst af te ronden. Het gaat hier om het gemiddelde van de SE- en CE-cijfers.
3. Een 6,8 gemiddeld voor Nederlands, Engels en wiskunde. Het gaat hier om het gemiddelde van de SE- en CE-cijfers.
4. Een voldoende voor de rekentoets.
5. Als een leerling examen gedaan heeft in 7 vakken, dan moet de leerling voor
het einde van het schooljaar aantonen (d.m.v. toetsen) dat hij voor het 8e vak dat hij op vwo-5 gaat doen voldoende kwaliteit heeft om dat vak met een voldoende af te ronden op vwo-5.
Als aan alle bovenstaande punten voldaan is, kan een leerling toegelaten tot vwo-5. Als aan punt 1 niet voldaan is, kan een leerling niet toegelaten worden tot vwo-5. Als aan één of meerdere van de punten uit 2 t/m 4 niet voldaan is, maar aan punt 1 wel, dan kan de docentenvergadering beslissen om een leerling toe te laten tot vwo- 5.

Toegevoegd na 27 minuten:
Voor alle schoolsoorten geldt dat je de rekentoets moet maken.

Doe je vwo? Dan telt de rekentoets mee voor je eindexamen.
Doe je vmbo of havo? Dan telt het resultaat nu nog niet mee voor het halen van het diploma. Het is de bedoeling dat de toets in de toekomst wel gaat meetellen voor je examen. Als dit gebeurt krijg je op tijd bericht.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom is de rekentoets belangrijk? Als dat zo is is dat zwaar balen, want tegen mij zeiden ze dAt de rekentoets niet meetelt dus had het express slecht gemaakt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zit in in 4 havo trouwens
benteeeltink
7 jaar geleden
waarom zou je überhaupt een toets extra slecht maken? vrij stom dan.. rekentoets telt niet mee voor havo examen maar wel als je van havo naar vwo wil na je examens. alles een 7 als ik het goed heb. bedankt voor het antwoord!
Dus als ik het goed gelezen heb zat je van 1vwo tot en met 3vwo op school en toen ben je geloof ik gezakt naar havo, voor zover ik weet mag je dan toch niet terug naar vwo. Verbeter me als ik fout zit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je het Havo diploma hebt gehaald, mag je wel naar VWO, wanneer je aan de voorwaarde voldoet.
benteeeltink
7 jaar geleden
jawel, kan. Bij mij is het juist zo dat het waarschijnlijker is dat ik na de havo vwo kan doen omdat de leraren het sowieso al zonde vonden.