Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt eindcijfer Nederlands berekent?

Pas heb ik mijn examen voor Nederlands gehad. Als eindexamen eis is gegeven dat Nederlands minstens een 5 moet zijn om te slagen. Op mijn eindlijst sta ik voor Nederlands een 7,1. Mijn vraag is: wordt het cijfer berekent door het cijfer van het gemiddelde op de eindlijst + het behaalde cijfer op het examen, of alleen het behaalde cijfer op het examen?

Vriendelijke groetjes eline

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je eindcijfer wordt berekenD ( ;-) ) door het gemiddelde te nemen van het centraal examen en het schoolexamen.
Puur naar het eindcijfer kijkend zou dat betekenen dat je minimaal een 1,9 moet halen. Waarom? Namelijk: 7,1 + 1,9 = 9,0. Als je dit cijfer deelt door 2 kom je uit op 4,5, wat afgerond een 5 is.

Dat betekent natuurlijk wèl dat dit eindcijfer Nederlands dan voldoende is. Je hebt alleen aan de minimale eis gedaan om te slagen. Maar in combinatie met eventuele onvoldoendes voor andere vakken zou een 5 voor Nederlands je dus wel kunnen laten zakken.
Voor een voldoende (5,5, afgerond een 6) moet je minimaal een 3,9 halen.

Toegevoegd na 9 uur:
dan voldoende is = dan onvoldoende is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook het gemiddelde cijfer behaald op het Centraal Eindexamen kan nog roet in het eten gooien.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding