Mag een werkgever verlof uren afschrijven als het contract nog niet verlengd is?

Mijn werkgever heeft mijn vakantie van September al afgeschreven van mijn huidige verlofsaldo terwijl mijn huidige contract afloop in juli (al mondelinge toezegging gehad van verlening) mag dit zomaar of moet mijn werkgever het verlof saldo teruggeven?

een jaar geleden
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Waarom is het voor je een probleem? Wat maakt het uit op welk moment het wordt afgeschreven? Je geeft aan dat je contract verlengd wordt.
Op welk tijdstip had jij het afschrijven van het verlofsaldo jij verwacht / gehoopt / gewild? Ondanks dat je contract afloopt in juli, heb je kennelijk al vakantie aangevraagd voor september. Kennelijk is je werkgever daarmee akkoord. en dan is het in mijn ogen logisch om ook nu alvast die uren af te schrijven. Zo is heel eenvoudig te zien, voor werkgever en werknemer, hoeveel verlofuren en nog over zijn. Anders moet elke werknemer (en de werkgever) voortdurend zelf gaan rekenen of die dag extra verlof nog wel of niet kan.

Antwoorden (1)

Dat mag, de verlofregistratie werkt op kalenderjaar basis. Als je daar nog werkt na juli, dan heb je die vakantie toch nodig?
En stel dat je contract toch niet wordt verlengd, dan worden die verlofdagen gewoon teruggeboekt en verrekend in je eindafrekening als je uit dienst gaat (samen met vakantiegeld e.d.).
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
"En stel dat je contract toch niet wordt verlengd, dan worden die verlofdagen gewoon teruggeboekt en verrekend in je eindafrekening als je uit dienst gaat"
Behalve als de werkgever dan plots zegt 'ja maar die dagen zijn al afgeschreven, dus die krijg je niet uitbetaald...'
crispy
een jaar geleden
@tinus1969 Verlofdagen kunnen wel zijn afgeschreven, maar die zijn nog niet genoten. Het is een reservering.
Net als vakantiegeld. Dat wordt maandelijks bijgeboekt, maar nog niet betaald. Dat is ook een reservering.
We moeten er van uit gaan dat een werkgever een correcte administratie voert en de werknemers uitbetaalt volgens contract. Als dat niet gebeurt, kan de werknemer altijd nog juridische stappen nemen.