Waarom mag je in de klas geen petten of mutsen dragen?

Vaak zeggen mensen dat leraren iemand niet goed meer kunnen herkennen, maar dat valt toch best mee?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
29.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij deels vanwege respect. En deels het niet kunnen zien van het gezicht (bij petten vooral).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
waarom wil je een pet ec.dragen in de klas ?
het is zo ongeïnteresseerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat het iemands uiterlijk/fashion statement is. Sommigen dragen graag een pet, moet je hem steeds af doen in de klas. Praten tijdens de les is ongeïnteresseerd overkomen naar mijn mening.
Computoon
7 jaar geleden
Tja, mode brengt veel onzinnigs met zich mee. Petten, mutsen en hoeden binnenshuis dragen is er een van. Het is een voorbeeld van niet-functioneel gebruik van een kledingstuk. Zo zou je ook een donkere zonnebril kunnen gaan dragen als er in geen velden of wegen sprake is van zon. Of stinkende kleren met vlekken. Dan maak je ook een statement, wat evenmin iedereen zal waarderen. Als het afdoen van een pet als een erg vermoeiende handeling moet worden beoordeeld: laat 'm dan thuis. "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Tomaat: ook als je graag iets draagt, betekent dat nog niet dat het vervelend of lastig is om het uit of af te doen. Ik draag buitenshuis eigenlijk altijd een pet of hoed, maar zodra ik ergens binnenkom gaat hij af. Niet zo moeilijk hoor. Ik heb het binnenshuis gewoon niet nodig, zoals Toon al zegt. Bij een religieuze reden is dat anders, zo zijn er kerken waar sommige of zelfs alla vrouwen een hoed dragen tijdens de diensten. In dat geval dient het een andere functie. Maar ook die vrouwen doen in elke andere situatie hun hoed af.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt het op, je wil het op hebben. Af moeten doen is dan een wrijvingsmomentje. Ik zeg niet dat het moeilijk is. Waarvoor heb je een pet buiten nodig? Zoals ik al zeg voor sommigen is het niet meer dan een fashionstatement en die zijn inderdaad onzinnig en onnodig, de vraag is waarom er een verplichting geldt om deze af te doen in sommige scholen. Waarom heb je niet de vrijheid om een pet te dragen in een klas.. De vraag lijkt me dus terecht. Als iets expliciet niet mag, moet ook kristalhelder zijn waarom iets niet mag, anders kan het duiden op willekeur.
Computoon
7 jaar geleden
"Geen pet in de klas" is een geval van "het mag niet omdat het afgesproken is". Een leerling meldt zich aan bij een school en gaat daarmee akkoord met het schoolreglement. In eigen huis bepaalt de "huiseigenaar" de regels waaraan de "gebruikers" moeten voldoen. "Waarom" iets niet mag, is daarmee niet relevant meer, het hoeft ook niet te worden toegelicht (al zou daarmee aan de ene kant de acceptatie vergroot kunnen worden maar aan de andere kant allerlei nodeloos/eindeloos gezeur kunnen ontstaan van degene die de regel hoe dan ook niet accepteert. Nodeloos, want de regel blijft in stand.) Zo'n regel is geen willekeur; dat zou hij pas worden als de ene leerling iets wel mag en de andere leerling, in verder gelijke omstandigheden, niet. Wenst de leerling zich niet te conformeren aan deze huisregel, dan moet hij op zoek gaan naar een school die zo'n regel niet heeft. Of, indien mogelijk, via een of ander overlegorgaan binnen zo'n school of hogerberoepsinstantie de regel veranderd proberen.te krijgen.

Antwoorden (4)

Waar het zo is dat in de regels staat dat in de klas geen hoofddeksel mag worden gedragen is de reden: dat zowel het uiterlijk als de manier van kleden van een leerling zodanig dient te zijn dat goed oogcontact tussen leerling en personeel mogelijk is.

Maar als het dragen van bepaalde hoofdbedekking te maken heeft met geloofsovertuiging of een medische reden heeft kan hier trouwens wel uitzondering op worden gemaakt.
Amadea
7 jaar geleden
Dat is gewoon een fatsoensnorm, en om die reden vaak ook opgenomen in de schoolregels.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Dus een hoed(je) zou wél mogen? Zie Prinsjesdag!
Computoon
7 jaar geleden
Theoretisch: ja, maar dan alleen voor de vrouwelijke leerlingen. Het wordt dan wel lastig om het bord te zien als er een meisje voor je zit met "king size" hoed. Voor jongens/mannen is het "not done" om binnenshuis een hoed of pet te dragen op basis van de etiquette. De regel "geen hoeden of petten" op school is vooral praktisch: iedereen gelijk. Aangezien binnen je hoofd over het algemeen niet blootgesteld wordt aan weersinvloeden is er ook geen reden voor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea: ongeveer wat Toon zegt: zou kunnen, maar alleen voor de meisjes én afhankelijk van het soort hoed. In de praktijk is dat ter beoordeling aan de school of de leraar in kwestie. Als bijvoorbeeld in het schoolreglement staat dat er tijdens de lessen geen hoofdbedekking gedragen mag worden, dan mag het niet.
Je mag in de klas geen petten of mutsen dragen omdat die bedoeld zijn om buitenshuis te dragen.
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Ik begrijp de min niet want dit is echt een deel van de reden. Net zomin als je bijv. een zonnebril binnen opzet (m.u.v. de onderwereld).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Min vanwege de drogredenering die erin schuilt. Omdat iets voor x bedoelt is, heeft dat niet daarom een uitsluiting voor gebruik in y. Zo is een vork bedoelt om dingen aan te pikken, echter is het niet verboden om in een restaurant met je mes wat aan te pikken.
Als je een pet op hebt, is je gezicht niet goed te zien en het kan voor afleiding zorgen bij andere kinderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als je gezicht niet goed te zien is, is het onduidelijk of je oplet en of je tijdens een toets niet afkijkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Talhaa
een jaar geleden
De probleem is datje het ook niet in gangen en kantine mag dragen.