Ik zit op dit moment in 2 gymnasium, maar mijn ouders denken er over om naar Amerika te verhuizen. Hoe zit het daar met de schoolniveau's enzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Twee Gymnasium dan ben je ongeveer....13, 14 jaar oud dus. Net begonnen aan de middelbare school.

Het Amerikaanse schoolsysteem is niet te vergelijken met het Nederlandse. Ook de hoeveelheid verschillende niveaus die we hier hebben, kennen ze daar helemaal niet. Bovendien heb je, hoe goed je ook in je Engels zit, vergeleken met de andere leerlingen natuurlijk wel een taalachterstand.

Je zult naar alle waarschijnlijkheid terecht komen in een klas die hoort bij je leeftijd, een van de laatste klassen van Junior High. Misschien moet je een jaar doubleren, maar ik denk het niet als je gymnasium leer- en denkniveau hebt. Dan ben je in mum van tijd bij. Je zult nieuwe dingen krijgen, maar ook veel herhaling. De scholen sluiten namelijk absoluut niet op elkaar aan.

In de periode daarna, Senior High, zul je vermoedelijk op je normale eindniveau kunnen komen en een vervolgopleiding (university) kunnen zoeken die bij je past.

In de link een heleboel informatie over alle mogelijke schoolsystemen in de diverse landen. US staat bijna onderaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
je volgt binnen 1 en dezelfde school onderwijs dat zo ver mogelijk overeen komt met jou niveau, maar de scholen zijn niet in niveaus onderverdeeld. Wel heeft de reputatie van de school vaak sterk invloed op het aangeboden niveau onderwijs. Daarom moet je echt ter plaatse onderzoeken / informeren wat een goede school is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Amerika gaan alle kinderen naar de High School en binnen de High school kun je je vakken op verschillende niveaus volgen. Het "gewone" niveau, het "AP" (Advance Placement) of "Honors" niveau en veel high schools bieden een International Baccalaureate programma, overeenkomstig met een VWO/Gymnasium diploma.

Het hangt heel erg van de school af, hoe hoog het niveau is en of je uiteindelijk met je diploma naar de universiteit kunt. Aan het eind van de High School doen de leerlingen een SAT (een soort CITO voor de middelbare school), waarvan de score heel belangrijk is voor je toelating tot het hoger onderwijs.

Als je ouders een beter beeld hebben van waar jullie terecht gaan komen, kun je gaan kijken welke school in de buurt het beste aangeschreven staat. En het is natuurlijk ook wel handig om een school uit te kiezen waar jij als Nederlandse extra Engelse les kunt krijgen, of zit je nu al op een tweetalig Gym?