Wie is de eigenaar van een afstudeer eindproduct?

Onlangs een afstudeerproject afgerond m.b.t. het herbestemmen van een bepaald gebouw. het plan omvat een complete studie omtrent het herbestemmen vna een gebouw, inclusief haalbaarheidstudies, bouwtekeningen, omgevingsvergunningen, berekeningen etc. Nu rest mij de vraag: wie is de eigenaar van het 'ontwikkelingsplan'?

Ik heb een duale studie gevolgd, wat betekend: 2 dagen per week naar school, 3 dagen per week werken (tijdens werken bepaalde competenties behalen die met school afgesproken zijn)

Tijdens de afstudeerperiode zag mijn rooster er als volgt uit: 3 dagen in de week werken (onafhankelijk van het afstuderen) en 2 dagen per week thuis zitten om af te studeren. tijdens deze 2 dagen heb ik het afstudeerproject conform bovenstaande omschrijving opgestart, uitgevoerd en afgerond. De enige link met het bedrijf is dat hun met het idee kwamen dat dit gebouw leeg stond en een herbestemming misschien een leuk onderwerp is.

Contractueel gezien: ik was in dienst van een detacheringsbureau, wat mij uitleende aan het bedrijf waar ik dus de 3 dagen in de week werkte.

Mijn ultieme vraag luidt dus:
Wie is nu dus 'eigenaar' van het complete onderzoek / afstudeerproject? Ik, het bedrijf waar ik werkte of het detacheringsbureau?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als er een detacheringsovereenkomst is dan moet die uitsluitsel geven.

Het volgende is gebruikelijk:
> Jij werkt voor een detacheringsbureau. Er moet een overeenkomst zijn waarin is vastgelegd wie eigenaar is van datgene wat jij bedenkt en doet. Doorgaans zal het zo zijn dat in de overeenkomst staat dat je opdrachtgever eigenaar is (geen bedrijf zal je willen inhuren als jij eigenaar blijft van datgene wat je maakt)
> Tussen de opdrachtgever en het detacheringsbureau zal een overeenkomst zijn waarin vermeld wordt dat de opdrachtgever eigenaar is van datgene wat de gedetacheerde maakt of bedenkt. De opdrachtgever moet ook toestemming geven dat je je materiaal mag gebruiken voor afstuderen. Impliciet is dat in jou geval gedaan doordat ze zelf de suggestie van de opdracht hebben gegeven.

Verder hangt het dus af van wat in de overeenkomst staat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ten eerste bedankt voor je antwoord. Maar het product is een afstudeerproduct, wat school gerelateerd is en niet op 'het werk' gemaakt is maar uitsluitend in de 2 dagen welke ik thuis zat. Het enige raakvlak is dat hun mijn 'afstudeerbegeleiders' waren, en met het idee kwamen om het gebouw te herbestemmen, als afstudeer project. Met andere woorden: in mijn eigen tijd zonder enige inbreng van iemand anders heb ik bepaalde oplossingen en uitvoeringen bedacht en 100% uitgewerkt, en nu kunnen hun dit dus van mij afnemen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is niet relevant in wiens tijd het gemaakt is. Behalve dat dit waarschijnlijk op geen enkele manier te controleren is, neem ik ook aan dat je bij je opdrachtgever over de opdracht gesproken hebt terwijl je daar was (anders hadden ze je ook niet kunnen begeleiden) dus van hun kant is er ook tijd in gestoken. Daarnaast geef je toe dat het hun idee was en jij daarmee feitelijk niets anders hebt gedaan dan, zo te lezen zeer grondig, het verder hebt uitgewerkt. Omdat het in hun opdracht was zijn zij eigenaar. Wat jij er aan overhoudt is naar ik zo lees een goed cijfer, een aantal oplossingen die je in de toekomst ook elders kunt toepassen en een mogelijke baan bij je opdrachtgever als ze het werkelijk goed vinden en daarvoor ruimte hebben. En natuurlijk een berg ervaring.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gebaseerd op wat als ik vragen mag? Dus wanneer u een keer brainstormt met uw werkgever en vervolgens in de weekenden gedurende 8 maanden een mega-uitvinding uitvindt, dan is uw werkgever eigenaar van uw uitvinding? Dat is namelijk nu wat u als antwoord geeft. m.a.w.: iedere afstudeerder aan een HBO of universitaire opleiding heeft geen eigendomsrechten aan zijn of haar afstudeerproject? en is altijd in eigendom van de afstudeerbegeleider?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De opdrachtgever gaf de de stagiare de opdracht om het gebouw te herbestemmen. Zonder die opdrachtnwas het werk ook niet gedaan. Wat ik ook zeg is dat het afhangt van wat er in de overeenkomsten is opgenomen. Maar ook afstuderen mag je ervan uitgaan dat de regel,is dat de opdrachtgever de eigenaar is. Verder moet je je ook afvragen wat je met datgene wat je gemaakt hebt kunt. Zoals het beschreven is lijkt het mij een goed stuk werk maar ook dat hier geen nieuwe technologie ontdekt is.