Welke boeken staan er tegenwoordig op de Nederlandse literatuurlijst voor het vak Nederlands op de middelbare school?

Ik moest vroeger voor Nederlands Nederlandse literatuur lezen en daar een boekverslag van maken. Ik vroeg me af of dat tegenwoordig nog moest en wat er dan tegenwoordig op die lijst staat.

3.8K
Erna55
8 jaar geleden
http://www.oba.nl/collectie/literatuurlijsten-voor-eindexamens.html

Antwoorden (2)

Ligt een beetje aan je school ; tot mijn grote verbazing zag ik op de lijst van de dochter van een vriendin die indertijd VMBO deed kínderboeken en flutromannetjes staan.....ik neem aan dat dat op havo + wel iets beter voor elkaar is.

Toegevoegd na 49 seconden:
In de link een heel groot overzicht van Nederlandse boeken en voor welk type onderwijs je ze mag / moet lezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie dat er weinig nieuws bij gekomen is sinds ik boeken moest lezen voor mijn lijst ;-) .De klassiekers blijven klassiekers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De klassiekers blijven klassiekers maar er staan ook heel wat titels op die in mijn middelbareschooltijd nog niet geschreven waren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het veel belangrijker dat kinderen op het vmbo boeken LEZEN ipv uittreksels downloaden omdat ze boeken moeten lezen die ze totaal niet aanspreken.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Pelle In mijn tijd kon je nog boekverslagen downloaden. Je had er hooguit 1 of 2 van een bepaald boek. En mijn docenten hadden thuis geen internet, veel te duur! Wij hadden het wel van papa's werk. Zo traag als de pest. 1996...
Dus een boekverslag downloaden geen probleem de docent zag toch niet dat deze van internet kwam, wist zij veel dat dit kon. Er stonden zo veel flut boeken op die lijst. Joop ter Heul, een Zomer zotheid....welke 14 jarige wil dat nou lezen. Dus ik las die boeken niet. Dat ik wel een oude vertaling van de 3 musketiers las en de graaf vsn Monte Christo. Of spionage romans van Tom Clancy, of alle Agatha Christies van mijn ouders deed niet te zake...was geen Nederlandse literatuur....
Dat hangt inderdaad af van je school, niveau en leraar/lerares. Bij ons op school staan heel veel boeken in de mediatheek die we mogen lezen, maar sommige boeken daarvan worden nog steeds afgekeurd door mijn Nederlands docent. Als je zelf met een boek komt, kan dat wel goedgekeurd worden terwijl het niet op een lijst staat. Het is wel zo dat op vmbo meer boeken goed worden gekeurd dan op vwo.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zelf zit ik op vwo en heb ik op mijn ieeslijst staan:

1. Bernlef, J. (1984) Hersenschimmen. Amsterdam, Querido
2. Bernlef, J. (2007) Op slot. Amsterdam, Querido
3. -, W. (14e eeuw) Over de vos Reynaerde. Gent,
4. Vondel, van den, J. (1637) Gijsbrecht van Aemstel. Groningen, Djakarta
5 Langendijk, P. (1714) Het wederzijds huwelijksbedrog. Leeuwarden, Taal en Teken
6. Dorrestein, R. (1991) Het hemelse gerecht. Amsterdam, Atlas contact
7. Ending, E.J. (2004) Na Valentijn. Amsterdam, Nijgh en van Ditman
8. Hendix, H. (2012) De verjaardagen. Breda, De Geus
9. Loo, de, T. (2000) Een bed in de hemel. Amsterdam, De arbeiderspers
10. Meer, van de, V. (1989) De reis naar het kind. Amsterdam, De bezige Bij
11 Mortier, E. (2011) Gestameld Liedboek: Moedergetijden. Amsterdam, De bezige bij
12 Noordervliet, N. (1997) Uit het paradijs. Amsterdam, Meulenhoff
13. Tepper, N. (1995) Eeuwige jachtvelden. Amsterdam, Atlas contact
14 Verhulst, D (2013) De laatkomer. Amsterdam, Atlas contact
15. Vestdijk, S (1933) Terug tot Ina Damman. Den Haag, Martinus Nijhoff