De generieke modules beschrijven vanuit het patiëntenperspectief de zorg voor het individu betreffende een zorgvraag die voor meer dan een aandoening of stoornis relevant en daarmee generiek is.

Deze zorg kan gericht zijn op vroegtijdige onderkenning en preventie, behandeling, op de ondersteuning van zelfmanagement, e-health, herstelzorg en participatie.

Elke generieke module bestaat uit de volgende onderdelen:

Indicatie (in- en exclusiecriteria). Op welke patiënten is deze generieke module van toepassing.
Behandeling en zorg. Welke interventie (advies, behandeling, zorg, ondersteuning, begeleiding) bevat deze generieke module?
Uitvoering en organisatie. Wie gaat deze interventie (advies, behandeling, zorg, ondersteuning, begeleiding) leveren of aan welke kwaliteitseisen of –criteria dient deze zorgverlener of organisatie te voldoen?
Verantwoordingsinformatie. Wat zijn de gegevens (data) die in deze generieke module moeten worden vastgelegd?