mag een school je weigeren op een opleiding wegens een te hoge vooropleiding?

ik wil een mbo2 bbl opleiding doen maar mag deze opleiding van de school niet doen omdat ik een vmbo-gt diploma heb.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nee dat mag niet. Al wil je studeren om plee's schoon te maken met VWO niveau. Zolang je een middelbare school diploma hebt mag jij gewoon niveau 2 doen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vermoed dat @HeerVoldemort gelijk heeft. Maar de bedenking van opleiding heeft misschien met financiering te maken. Of bijvoorbeeld met de angst voor verdringing van mensen met minder kansen. Dit lijkt me in strijd met de regels. Heb je de afwijzing oppapier, of is je die mondeling meegedeeld? En is er een reden aangegeven?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, als je daarmee een plaats bezet waardoor iemand anders geen opleiding kán doen mag een school je gewoon weigeren en zelfs als dat niet zo is mag een school je weigeren. Een school mag je namelijk ook gewoon weigeren om je aan te nemen op een opleiding die wel op je niveau is en je doorverwijzen naar iets lagers. Je hebt geen RECHT om te worden aangenomen, net zoals je geen recht hebt om in elke winkel iets te kopen, de winkelier mag je de toegang weigeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, er mag geen toegang tot een opleiding geweigerd worden vanwege een te hoog niveau. Ik kan het begrijpen dat opleidingen een lager niveau voorrang geven t.o.v. een VWO diploma (ik weet niet of dat ook wettelijk mag...). Verder moet je bij een weigering ook altijd schriftelijk bericht krijgen met daarin de reden van weigering aangegeven. Maar een weigering is niet altijd terecht en mag je aanvechten bij de leiding van de desbetreffende opleiding. Bronnen:
- https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-toelatingseisen-voor-het-middelbaar-beroepsonderwijs-mbo
- http://www.jobmbo.nl/label/inschrijving/?parent_label=34 mag een school mij weigeren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eens met Sandokan en QZanden; een plus.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat mag. Een school is nooit verplicht jou aan te nemen. Kinderen van vmbo-basis en van de entreeopleiding moeten ook een kans krijgen op een startkwalificatie en als jij je aanmeldt voor een opleiding waar al veel aanmeldingen voor zijn houd jij een plaats bezet.

Kijk naar niveau 3 als je niveau 4 te hoog vindt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Pelle
Uit alles blijkt dat dit jouw mening is. Maar zolang je je inschrijft bij een openbare instelling mag deze je niet zomaar weigeren. Voor mbo-opleidingen gelden toelatingseisen, maar dit zijn altijd minimumeisen, zie WAT ZIJN DE TOELATINGSEISEN? http://www.jobmbo.nl/label/inschrijving/?parent_label=34 Studeren is wel degelijk een recht. Overigens mag ook een winkelier niet zomaar iemand de toegang ontzeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus jij vindt dat iemand met een VWO opleiding moet worden aangenomen op een MBO2 opleiding? Ik niet. VMBObasis leerlingen gaan voor want die kunnen namelijk niets anders. Verder weten we het verhaal van school niet maar het simpele antwoord op de vraag: "
mag een school je weigeren op een opleiding wegens een te hoge vooropleiding?" is toch echt ja. Als VS nog geen startkwalificatie heeft en er straks met de pet naar gooit omdat het te makkelijk is heeft ze helemaal niets. Als de klas al vol komt met vmbo-basisleerlingen hebben die meer recht en zo zijn er nog wel andere argumenten te verzinnen, dat heeft niets met mijn mening te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
NEE, ik vind helemaal niets. Ik vind dat jouw mening er niet toedoet. Mijn mening ook niet trouwens. Wat jij stelt is weldegelijk een mening; dat laat je al zien door mij te vragen of ik zus of zo VIND. Dat is irrelevant. Bovendien wordt het recht niet bepaald door jouw zgn. argumenten. Je zou ook kunnen stellen dat iemand boven een bepaalde leeftijd minder recht heeft op een mbo-opleiding omdat jongere ook een kans verdienen. Zo handelen bepaalde mbo-opleidingen ook, maar zij worden dan consequent door bezwaarcommissies of rechters opde vingers getikt. Opleidingen kennen minimumeisen, geen maximumeisen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Pelle ben het eens met Heer Voldemort en Sandokan. heb idd het idee dat dit een mening is.