Ik begin binnenkort aan een opleiding ICT, wordt mijn laptop vergoed door de Belastingdienst of DUO?

Het is verplicht een laptop te hebben als je aan een opleiding ICT doet.
Ik ben van plan om studiefinanciering aan te vragen maar dan moet je al ingeschreven staan bij een opleiding. Ik heb dus de laptop eerder nodig dan dat het studie begint (waarschijnlijk). Zo ja, tot hoeveel krijg ik ook vergoed?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (1)

Nee, je laptop valt gewoon onder je schoolspullen en die moet je zelf aanschaffen. Net als je boeken. Soms is er via de school een laptop te krijgen via een soort betalingsregeling - maar dat zin niet per definitie de goedkoopste of de beste laptops. Ervoor sparen is eigenlijk de verstandigste oplossing.

De DUO 'vergoed' (een deel van) je studiekosten als je geen kinderbijslag meer ontvangt en fulltime onderwijs volgt, basisbeurs a ca. 80 euro per maand. Woon je niet meer thuis, dan komt daar nog een hele krappe 200 euro bij. Hebben je ouders een heel laag inkomen dan heb je recht op een aanvullende beurs ad iets meer dan 300 euro maar dat is het. En dan kun je nog een stukje extra lenen. Als je HBO of hoger volgt, is ook die hele beurs een lening trouwens. Op lagere niveaus is hij een prestatiebeurs danwel een gift.

Als je van dat geld ook echt moet leven, zit een splinternieuwe laptop er eigenlijk niet in ; de basis is nét genoeg voor het schoolgeld, de aanvullende en evt. 'uitwonende' beurs zijn net genoeg om niet van dood te gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Studiekosten zijn aftrekbaar voor de belasting, maar voor computers is een uitzondering gemaakt : die zijn niet aftrekbaar.
Bovendien hoef je met een studiebeurs geen inkomstenbelasting te betalen, dus valt er ook nergens iets af te trekken. Die vlieger gaat dus ook niet op.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/aftrekposten/studiekosten_en_andere_scholingsuitgaven/aftrekbare_studiekosten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
de basis beurs is er alleen nog voor het mbo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar is het zelfs een prestatiebeurs. Alleen voor de allerlaagste niveaus is het nog een gift. Voor hoer onderwijs is alles een lening .
ronron1212
8 jaar geleden
wat bedoel je hiermee dan?
basisbeurs a ca. 80 euro per maand. Woon je niet meer thuis, dan komt daar nog een hele krappe 200 euro bij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie de link / bron van DUO
ronron1212
8 jaar geleden
https://duo.nl/particulieren/mbo-er/studiefinanciering/bedragen.asp
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gevonden zie ik.
ronron1212
8 jaar geleden
Al lang hoor ik reageer juist omdat het alleen voor mbo geld en nergens anders voor dus je antwoord is niet goed. De bedragen zijn ook iets anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De bedragen zijn grof genomen - heb ze niet op de cent in mijn hoofd - en dat het een lening kan zijn staat er bij. Maar feitelijk is het stukje over studiefinanciering slechts ter illustratie. Ik stop maar weer een met reageren tot jij begint met lezen ;-)
ronron1212
8 jaar geleden
Vertel mijn dan niet dat ik naar duo moet zet dat er even bij dat je het niet weet,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Marleen, de studiefinanciering is afgeschaft per afgelopen september dus ik volg je totaal niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor hóger onderwijs (HBO/Universiteit) is de basisstudiefinanciering (in- of uitwonend) als gift 'afgeschaft' en volledig omgezet in een lening. De genoemde bedragen kun je gewoon nog wel krijgen, maar moet je dus terugbetalen. Alleen het studentenreisproduct en de aanvullende beurs kunnen een gift worden als je binnen 10 jaar een diploma haalt (prestatiebeurs).
Voor het MBO wordt in dat geval de hele financiering een gift, dus ook de basisbeurs / basisbeurs uitwonende).
Scholieren (geen mbo+) die boven de 18 zijn hebben recht op een basisbeurs en eventueel een aanvullende beurs die altijd een gift is. Zij hebben geen recht op een studentenreisproduct.
Het staat allemaal duidelijk op de site van de DUO, hoor. Elke 'student' kan dus nog steeds beschikken over de basisbeurs (in- of uitwonend), een aanvullende beurs als zijn ouders een laag inkomen hebben en eventueel een extra lening. En vanaf MBO een studentenreisproduct. Afhankelijk van de schoolprestaties en het type onderwijs, kan een deel daarvan alsnog een gift worden.
ronron1212
8 jaar geleden
DUO
Studiefinanciering voor hbo en universiteit bestaat uit 4 onderdelen: lening, studentenreisproduct, aanvullende beurs en collegegeldkrediet. Lening, reisproduct en collegegeldkrediet zijn er voor iedereen. De aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van je ouders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind dat je erg onduidelijk bent. Er IS helemaal geen basisbeurs meer voor uitwonenden... en je gooit de hele tijd MBO en HBO door elkaar terwijl je niet eens weet wat de vragensteller gaat doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind er niks onduidelijks aan, het staat precies zo op de site van de duo. Het navigeert alleen wat lastig. Het belangrijkste dat echt veranderd is, is dat je naarmate het onderwijs hoger is, meer moet gaan terugbetalen. Maar ben wel benieuwd waar mijn dochter dan sinds september dit jaar (daarvoor had ze geen beurs) haar studiebeurs vandaan haalt ;-) Die komt dan blijkbaar uit de lucht vallen. Ja, het is lastig dat vraagsteller er niet bij zet of hij MBO of HBO gaat doen- en of zijn ouders al dan niet over voldoende inkomen beschikken om niet in aanmerking te komen voor een aanvullende beurs - en of hij op zichzelf woont en al die andere variabelen; dan zou het makkelijker uitleggen (en uitpluizen) zijn, Maar dat zegt hij niet. Dus noemde ik even zo kort en makkelijk mogelijk beiden. De vraag is of zijn computer vergoed wordt ": NEE. Ik wilde alleen maar aangeven dat de overheid nog steeds - als gift of als lening - geld verstrekt voor je studie. De precieze bedragen, benamingen, gift, leningen, prestatiebeurs, details etc. maken het inderdaad nodeloos gecompliceerd. Maar dat was ook niet de vraag, dus in mijn antwoord ben ik daar ook niet mee aan de slag gegaan. Gewoon aan willen geven dat hij wel degelijk nog ergens recht op heeft, maar niet op rechtstreekse vergoeding van zijn leermiddelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar Marleen, je zegt: "basisbeurs a ca. 80 euro per maand. Woon je niet meer thuis, dan komt daar nog een hele krappe 200 euro bij' waar HAAL je dat vandaan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uit mijn recente geheugen ; de precieze bedragen zijn meen ik basis 81 inwonend, 264 uitwonend (183 meer). Ik meen wel dat je voor HBO meer krijgt trouwens, maar heb dat zelf niet aan de hand. Volgens mij hangt daar het bedrag dat je kunt krijgen (lenen dus) af van hoeveel je zelf verdient en hoeveel je ouders verdienen en is dat geen vast bedrag meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hij begint BINNENKORT en je hebt totaal gemist dat je helemaal niets meer krijgt sinds september en dat er helemaal geen verschil meer is tussen uitwonend en thuiswonend? Alleen als je ouders minder dan 46.000 verdienen kun je iets krijgen, verder kun je alleen maar lenen!
ronron1212
8 jaar geleden
@Pelle het is jammer maar het is alleen internet sites en verder niets. Maar alles is inderdaad verandert per september. Ik laat het hier nu bij want het is zinloos.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat het verschil er in zit dat jullie denken dat "geen gift" hetzelfde is als niet 'meer over een studietoelage kunnen beschikken' Voor mij maakt dat niet uit ; of je het nu leent of krijgt, dat is allebei geld waar je over beschikken kunt als je gaat studeren en dat je dus kunt (moet) gebruiken voor je studiekosten (en leefkosten). Plus je studentenreisproduct. Of je dat later wel of niet moet terugbetalen doet niet ter zake ; het gaat er om dat het niet zo gek veel geld is. (je kunt ook niet even twee ton lenen voor je studie ;-) )
Als zijn ouders echter niet eens geld hebben voor een computer, acht ik de kans groot dat hij in alle gevallen wel eens in aanmerking zou kunnen komen voor een aanvullende beurs - maar dat kan pas bovenop je basis of lening. Die kan, net als de OV, een gift worden, OOK op het HBO. En dat is een flink bedrag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Marleen: kun je in ieder geval stoppen met raaskallen over uitwonend en thuiswonend? Daar is al helemaal geen verschil meer tussen sinds september en alleen dat al doet mij twijfelen over de rest van je antwoord. Ik zou het verwijderen en gewoon een antwoord geven op de vraag en niet van alles er bij halen waar je blijkbaar niets van begrijpt. Hij moet nog beginnen en als dat een hbo of universiteit is krijgt hij te maken met het studievoorschot (mooi woord voor lening) en nog wat aanvullends als zijn ouders minder dan 46.000 verdienen. Dat is het. https://duo.nl/particulieren/studievoorschot/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry, Pelle, maar voor het MBO is dat verschil er nog WEL, en er zijn nu eenmaal heel veel leerlingen die het MBO volgen, hoe vreemd dat in jouw oren wellicht klinkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie namelijk in de vraag geen enkele indicatie die duidelijk maakt of het om MBO (en op welk niveau) of HBO of universiteit gaat. Knap als jullie dat wel zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef gewoon toe dat je voor jouw status en lange duur van dienst hier een ongelooflijk rommelig antwoord hebt gegeven! Ik kan er niet meer van maken. Je had helemaal niet hoeven in te gaan op mbo of hbo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neu, het was gewoon een minimale aanvulling over dat er nog wel tegemoetkoming in studiekosten is, maar dat je leermiddelen niet vergoed worden. Echt absoluut niets meer. De vraag was niet : hoeveel studiefinanciering krijg ik".
Ik snap eerlijk gezegd alle commotie er omheen ook niet ?? Het is mij in elk geval de moeite niet waard. Lekker belangrijk, denk ik dan. Maar goed, ieder zijn ding.