Ik begin binnenkort aan een opleiding ICT, wordt mijn laptop vergoed door de Belastingdienst of DUO?

Het is verplicht een laptop te hebben als je aan een opleiding ICT doet.
Ik ben van plan om studiefinanciering aan te vragen maar dan moet je al ingeschreven staan bij een opleiding. Ik heb dus de laptop eerder nodig dan dat het studie begint (waarschijnlijk). Zo ja, tot hoeveel krijg ik ook vergoed?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, je laptop valt gewoon onder je schoolspullen en die moet je zelf aanschaffen. Net als je boeken. Soms is er via de school een laptop te krijgen via een soort betalingsregeling - maar dat zin niet per definitie de goedkoopste of de beste laptops. Ervoor sparen is eigenlijk de verstandigste oplossing. De DUO 'vergoed' (een deel van) je studiekosten als je geen kinderbijslag meer ontvangt en fulltime onderwijs volgt, basisbeurs a ca. 80 euro per maand. Woon je niet meer thuis, dan komt daar nog een hele krappe 200 euro bij. Hebben je ouders een heel laag inkomen dan heb je recht op een aanvullende beurs ad iets meer dan 300 euro maar dat is het. En dan kun je nog een stukje extra lenen. Als je HBO of hoger volgt, is ook die hele beurs een lening trouwens. Op lagere niveaus is hij een prestatiebeurs danwel een gift. Als je van dat geld ook echt moet leven, zit een splinternieuwe laptop er eigenlijk niet in ; de basis is nét genoeg voor het schoolgeld, de aanvullende en evt. 'uitwonende' beurs zijn net genoeg om niet van dood te gaan. Toegevoegd na 2 minuten: Studiekosten zijn aftrekbaar voor de belasting, maar voor computers is een uitzondering gemaakt : die zijn niet aftrekbaar. Bovendien hoef je met een studiebeurs geen inkomstenbelasting te betalen, dus valt er ook nergens iets af te trekken. Die vlieger gaat dus ook niet op. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/aftrekposten/studiekosten_en_andere_scholingsuitgaven/aftrekbare_studiekosten

Bronnen:
https://duo.nl/particulieren/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100