Is het slim om een vak op vwo niveau te doen als je havo doet?

Ik zit nu op het havo, leerjaar 4. Nu is mij voorgesteld vwo aardrijkskunde te doen in de lessen dat ik normaal ak heb. Als ik dit doe moet ik dus wat ze op vwo in 3 jaar doen nu in 2 jaar doen. Kwa capaciteit zou ik dit aankunnen maar ik wil graag weten of mij dit voldoende opleverd en of ik hiermee wel een volledig havo diploma haal. Mijn school biedt me dit aan maar dit is ook voor hun de eerste keer dus ik wil wel dat dit goed gaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben van plan een HBO makelaardij te doen of HBO rechten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat ligt eraan, als je denkt voldoende kennis te hebben om Ak vwo te doen zou ik het doen, maar het moet niet ten koste gaan van je andere vakken of vrije tijd. Aan jou de keus.

Er wordt zelden verder gekeken dan het woordje 'diploma' op je diploma, dus als je het doet, doe je het vooral voor je eigen eer. Het is een leuk extraatje als je aardrijkskunde heel interessant vindt. Het geeft je uiteindelijk een gewoon HAVO-diploma, misschien krijg je bij AK wel de aantekening dat je het op VWO-niveau gedaan hebt. Verder is het niet heel nuttig voor je vervolgopleiding, maar het toont wel aan dat je een doorzetter bent die zelfstandig kennis tot zich kan nemen.

Natuurlijk is dat slim! Weliswaar is het uitermate nuttig om 'je papiertje te halen' maar als je extra kennis kunt krijgen ben je toch zot als je dat niet wilt. Je krijgt door die kennis (en door je instelling om meer te willen weten) misschien wel de reputatie dat je een nerd bent, maar je hebt wel een voorsprong op iedereen met een zes minnetje mentaliteit. Omgekeerd zou je uit het feit dat je een vak op hoger niveau wilt doen, best kunnen concluderen dat je blijkbaar slim bent (maar misschien zou je dit eerder wijs moeten noemen).

Het heeft sowieso voor havisten weinig zin om één of meerdere vakken op vwo niveau te doen, simpel en alleen omdat het voor de hand ligt dat, wanneer een havist meer in zijn mars heeft, hij/zij beter na de havo door kan gaan met de vwo. Omdat je als havist één jaar minder de tijd hebt om het af te ronden, is het extra lastig. De school is echter verplicht om erop te wijzen en het dan ook aan te bieden, als zij merken dat je dit vak goed beheerst. Talenten moeten ontwikkeld worden, het is zonde om een talent niet te benutten. Veel havisten hebben nog geen idee wat voor beroep zij willen gaan uitoefenen en vaak kiezen ze dan voor een vak waarin ze al talent hebben of het erg leuk vinden. Wat is nou leuker dan te werken in uitbreiding tot jouw hobby, of iets wat je al interesseert? Als je al van plan was om beroepsmatig met aardrijkskunde verder te gaan, dan had dit aanbod direct aangenomen moeten worden. Dan is het een meerwaarde voor jou. In jouw geval heb je al besloten wat voor richting jij uit wilt en daar hoort meer kennis van aardrijkskunde niet echt bij. Het heeft voor jou dus geen meerwaarde en dan zou ik het niet doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100