Als de leraar de bedoeling heeft om jou voor de groep te kijk te zetten dan mag het niet, maar misschien vind hij het wel heel goed en is hij trots op zijn leerling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een leraar je werkstuk/verslag voor wil lezen in de klas, dan zal hij dat doen omdat het een uitzonderlijk goed stuk is. Ik zou daar eerder trots op zijn dan er over lopen te klagen.
Het is mij ook één keer gebeurt, dat de leraar in Havo 4 mijn opstel zo goed vond dat hij het wilde voorlezen. Uiterlijk reageerde ik uiteraard alsof het me niet boeide, maar inwendig gloeide ik van trots.

Of hij het mag als je het niet wilt... Tja, als leraar zijnde zou ik het dan niet doen, omdat de leerling ongetwijfeld gegronde redenen heeft om het niet te laten voorlezen (omdat het misschien te persoonlijk is, maar in dat geval zal hij dat van tevoren zelf al wel hebben ingeschat).

Mocht je het er echt niet mee eens zijn, dan kun je altijd een klacht indienen bij je conrector/decaan (of hoe heet die persoon ook alweer), maar het kwaad zal dan inmiddels al wel geschied zijn denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook al heb je het 'in opdracht' geschreven : het blijft jóúw werkstuk, vind ik. Als je van tevoren hebt gezegd, dat je niet wilt, dat het voorgelezen wordt, vind ik het niet netjes, als je leraar dat dan toch doet.
Maar als hij niet weet, dat je het niet wilt, dan kan je er niets meer aan doen, als hij 'losbarst'....

Ik heb dat een keer gehad, met een opstel, toen ik net op een nieuwe school zat. Bleek, dat hij het in 3 parallel-klassen óók al had voorgelezen...
Het had één voordeel : iedereen kende gelijk 'de nieuwe'...

Als hij weet, dat je het niet wilt, vind ik het een breken van vertrouwen, en dat kan je best tegen hem zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of hij dat wettelijk niet mag. Maar heb je duidelijk en serieus aangegeven dat je niet wil dat hij je werkstuk voorleest? Voor de meeste mensen geldt dat als je netjes en duidelijk je grenzen aangeeft - eventueel met reden - dat zij die grenzen respecteren.

Je kunt je vraag stellen aan een vertrouwenspersoon/decaan op jouw school. Als je er dan nog niet uitkomt, kun je je vraag stellen aan de Inspectie van het Onderwijs (zie link).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat je leraar je niet serieus neemt. En dat is niet goed te keuren. Maar je mag ook best wel trots zijn hoor!