Hoe zit het Hongaarse basisschoolsysteem in elkaar?

Ik vind het namelijk op internet nogal onduidelijk. De ene zegt dat het 8 jaar duurt in 2 blokken van 4 jaar en de ander zegt dat je kan kiezen tussen 4, 6 of 8 jaar basisschool. Heeft iemand misschien enig idee hoe dit in elkaar steekt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is in principe 8 jaar.
Maar als je naar het gymnasium wil dan kan werkt het net even anders.
Dan kan je al na 4 of 6 jaar basisonderwijs naar dat schooltype overstappen, maar dan volg je daar wel een langere opleiding ( 8 of 6 jaar) in plaats van de normale 4 jaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

8 jaar geleden
Het begint op 6-jarige leeftijd, dan ga je naar de basisschool.
dat heeft twee blokken van 4 jaar, de onderbouw is klas 1-4 en de bovenbouw is klas 5-8.
Maar: er is een keuze aan middelbare scholen, sommige accepteren kinderen vanuit de 4e klas en dan heb je 8 jaar middelbare school.
Een ander type middelbare school duurt 6 jaar, en daar kan je na je 6e jaar basisschool naar toe.
En de traditionele middelbare school duurt 4 jaar, en daar ga je naartoe na 8 jaar basisschool.

Toegevoegd na 1 minuut:
voor de 6- en 8-jarige middelbare school is een toelatingsexamen verplicht, betreft wiskunde (ja dat is daar al op de onderbouw in de basisschool gegeven) en verder Hongaarse taal.