Waarom bestaan er twee woorden 'horendstom en slechthorendstom' niet in het Nederlands woordenboek als er al lang een woord 'doofstom' bestaat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
ronron1212
9 jaar geleden
Nooit van jou eerste twee woorden gehoord bestaan die dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had die niet zien staan in het woordenboek, maar ik heb een van mijn vrienden die niet kunnen praten. Hij is dus horendstom. Normaal aangezien houden sommige doven niet van een woord 'doofstom' te lezen/horen. Velen begrijpen heel goed wat 'stom' betekent.
ronron1212
9 jaar geleden
Horendstom is een raar woord dat heet gewoon doof en niet anders. Iemand is namelijk niet stom.

Antwoorden (2)

Omdat doofstom een woord is, en wanneer men niet kan spreken maar wél kan horen, dat gewoon stom genoemd wordt.

Doofheid en stomheid heeft en die zin een relatie dat een doof persoon moeilijker kan leren spreken omdat hij zichzelf en anderen niet hoort spreken.

Toegevoegd na 59 seconden:
Door deze relatie is 'doofstom' een begrip geworden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat je, als je doofstom bent, je niet doof bent? Doofstom was een term voor mensen die doof zijn en daarnaast niet of slecht verstaanbaar kunnen spreken.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Pelle ik begrijp jouw reactie niet. Ik heb het antwoord nu 3x gelezen en ik zie gewoon nergens staan dat Hjth zegt dat een doofstom iemand wel zou kunnen horen. Hij zegt alleen dat als iemand WEL kan horen maar NIET kan praten deze persoon stom genoemd word. Ik vind het antwoord wel goed eigenlijk dus ik snap die 3 minnen niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het nog eens gelezen maar dat komt door dat stukje in de eerste zin (wel kan horen), de zin is gewoon heel onduidelijk en ik denk dat daarom die drie minnen kwamen. Het staat er inderdaad wel goed zie ik nu.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hm, ik schrik ook een beetje van de drie minnen ;-) Ik zal de volgende keer proberen iets duidelijker te zijn, hoewel ik zelf niet echt inzie dat het zó onduidelijk is. Ingewikkelde zinnen schrijven is wel vaker een handicap van me geweest... In ieder geval bedankt voor die ene plus!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Graag gedaan ;-)
In het verleden was "doofstom" een meer algemeen geaccepteerde term, maar tegenwoordig wordt het door sommigen gezien als inaccuraat, politiek incorrect of zelfs beledigend. Al sinds de oudheid wordt de term vaak in verband gebracht met "achterlijk" of "verstandelijk beperkt". Bij een rechtstreekse vertaling uit het Engels van "deaf" naar "doof" is de vertaling of benaming echter correct. Doofheid heeft namelijk geen oorzakelijk verband met problemen rond het verstandelijke vermogen ("dumb" = "stom") van een doof persoon. De vertaling van de toevoeging "mute" in engels "mute" naar "stom" in het Nederlands valt dan ook in twee opzichten als dubieus te kenmerken. Ten eerste impliceert "doofheid" niet dat er geen stemgeluid kan worden voortgebracht of dat een doof persoon niet tot spraak kan komen (mute, stom). Ten tweede kent het woord 'stom' in het Nederlands meerdere betekenissen of brede interpretatie (die geen van alle zonder meer gekoppeld mogen worden aan doofheid). Het betekent ook dat dove ook niet gebarentaal had geleerd. Daar waar doofheid als beperking bestaat in combinatie met andere beperkingen (bijvoorbeeld in syndromen), kunnen die beperkingen indien nodig specifiek worden benoemd. Vandaag de dag wordt bij voorkeur alleen de term "doof" gebruikt.
ronron1212