Mag je op basis van overuren naar huis gestuurd worden?

Onlangs hoorde ik dat mijn 1 jarig contract niet verlengd gaat worden, deze loopt 31 Augustus af.
Ik heb ongeveer 700 overuren staan en daarom zit ik nu al thuis!
Mag mijn werkgever mij om die reden naar huis sturen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja dat mag als je contract is opgezegd en dus niet wordt verlengd. Je hebt zoveel overuren staan dat je die je nog moeten worden betaald. Het zijn wel erg veel overuren voor nog geen jaar werken.

De gemaakte overuren dienen te worden gecompenseerd in tijd of in geld. Artikel 8 lid 2 van de cao horeca bepaalt dat overwerk in de vorm van vrije tijd (voor ieder overuur, één uur vrije tijd) moet worden gecompenseerd in de daarop volgende periode van dertien weken (dus in de maanden januari tot en met maart) na het desbetreffende kalenderjaar. Als het niet mogelijk is om alle overuren binnen de periode van 13 weken te compenseren in vrije tijd, dan moeten de nog resterende overuren binnen 4 weken na deze 13 weken worden uitbetaald: •de eerste 208 overuren tegen 100% van het uurloon; en •de overige overuren tegen 150% . De overwerkregeling treedt pas in werking als je in een kalenderjaar meer dan 2.184 uur hebt gewerkt. De toeslag is bij uitbetaling van de overuren 50%.

Bronnen:
https://www.fnvhoreca.nl/535/overuren.html

Wees blij toe dat die werkgever er vrije dagen voor terug geeft. Als hij ze uitbetaald val je in een hogere belasting groep en krijg je veel belasting over. En dan heb je grotendeels voor de belasting gewerkt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100