Hoeveel pauze, of wanneer heb ikr echt op pauze?

Ik ben 16 jaar, en heb een werkdag van 9,5 uur. Ik krijg een half uur pauze om 12 uur. Per 4,5 uur heb ik recht op 30 minuten pauze. Om half 1 is mijn pauze voorbij, maar daarna moet ik nog 5,5 uur werken. Heb ik het recht om hier ook nog een pauze te krijgen, of mijn half uur pauze later te krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Hieronder tref je de wettelijke regels aan. Een dienst mag max. 9 uur duren. Als je 'echte' werktijd 9,5 uur/dag is (dus zonder de pauzes meegerekend), dan werk je wettelijk te lang voor werknemers van jouw leeftijd. Verder is de wettelijke pauze van half een uur verplicht en dat was het, op dagniveau.

Meer pauzes kunnen overeengekomen zijn in een cao of een arbeidsovereenkomst. Een verdeling van de wettelijke pauze van 1/2 uur in 2x een kwartier kan ook in de cao staan voor jongeren van 16 en 17 jaar.

"Werktijden jongeren van 16 en 17 jaar
Tabel met werktijden jongeren van 16 en 17 jaar
Maximum arbeidstijd per
Jongeren van 16 en 17 jaar

dienst 9 uur
week 45 uur
4 weken 160 uur (gemiddeld 40 uur per week)

Schooltijd telt ook mee als arbeidstijd.

Rusttijden jongeren van 16 en 17 jaar
Tabel met rusttijden jongeren van 16 en 17 jaar
Rusttijden
Jongeren van 16 en 17 jaar
minimum dagelijkse rust 12 uur
in elk geval tussen 23.00 - 6.00 uur
wekelijkse rust 36 uur per periode van 7 x 24 uur
Aaneengesloten pauze bij werktijd van meer dan 4,5 uur Half uur

Pauzes
In een collectieve regeling kan worden afgesproken dat jongeren van 16 en 17 jaar in plaats van een half uur pauze, 2 pauzes van minimaal 15 minuten hebben.

Werken op zondag
Werken op zondag is alleen toegestaan als aan de volgende 3 voorwaarden is voldaan.

De aard van het werk maakt het nodig om op zondag te werken. Dit moet in het arbeidscontract staan.
De omstandigheden in het bedrijf maken werken op zondag nodig. Er moet wel overeenstemming zijn met:
de ondernemingsraad, of
de personeelsvertegenwoordiging, of
betrokken werknemers.
De werknemers moeten individueel toestemmen met werken op zondag.

Per 52 weken moeten jongeren van 16 en 17 jaar minstens 13 zondagen vrij hebben. Zij mogen alleen minder zondagen per jaar vrij zijn als dat in een collectief overleg is afgesproken."

Toegevoegd na 3 minuten:
Antwoord is dus: op basis van de wettelijke regels heb je geen recht op meer pauze. Ook niet op een latere pauze, zodat je theoretisch zelfs een dag van 9 uur zou kunnen beginnen met 1/2 uur pauze. Dan heb je er natuurlijk niets aan dus dit moet in overleg met de leiding worden geregeld.
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

naar mijn idee heb je als je 9.5 uur werkt recht op 1x een half uur pauze en 2x een kwartier. in welke branch werk je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
"1x een half uur pauze en 2x een kwartier" lijkt mij ook redelijk.
Je krijgt dan 8.5 uur betaald.