Mag je binnen het mbo zomaar in een andere klas worden geplaatst?

Op dit moment volg ik een mbo opleiding. Eerste jaar prima afgerond en we hebben een rustige en gezellige klas.

Nu het vakantie is hebben wij allemaal een brief gekregen met informatie over het tweede jaar. En daaruit blijkt dat 4 mensen waaronder ik zelf in een andere klas zijn geplaatst.
Wel de zelfde opleiding en jaar maar ipv 2A zitten wij in 2B.

Kan en mag dit zomaar? Niemand van ons wist dit en er is ons gezegd dat de klas samen zou blijven.

In de brief zelf is er ook geen informatie over te vinden daar staat alleen in welke klas we zitten en school informatie.

De school is nu al gesloten anders had ik wel direct naar school gestapt. Ik hoop dat iemand een antwoord heeft.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K
Ritsuka
8 jaar geleden
Is er ook gezegd waarom?
Erna55
8 jaar geleden
Je zult toch aan de school moeten vragen waarom ze dit besloten hebben.
Het kan een simpele reden hebben dat een klas minder studenten zou hebben dan de andere. In dat geval mag de school dit doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Ritsuka: er is geen rede opgegeven en ook geen enkele comunicatie over geweest. Wij zijn er achter moeten komen via het klasnummer in de brief (die ging over boeken en dergelijke).

Antwoorden (1)

Binnen elke onderwijsinstelling mogen de klassen elk jaar opnieuw zo ingedeeld worden als het de school past. Daarbij wordt geen rekening gehouden met sociale structuren, groepsvorming of gewoontes van de klassen in kwestie, en ik kan ook geen enkele geldige reden bedenken waarom de school daarmee rekening zou (moeten) houden.

Het kan een willekeurige (her)verdeling zijn, soms juist ook om kliekvorming te voorkomen, maar ook een op niveau of zelfs, zoals hiet in Duitsland gebruikelijk is, geografische herkomst. (Kinderen uit dezelfde dorpen/bussen bij elkaar).
Alleen op scholen waar voor elk niveau / leeftijd maar 1 klas is, heb je een gerede kans jarenlang met de zelfde klas door te stromen. Maar ook dan zijn er altijd zittenblijvers en nieuwe instromers.

Het mag dus hoe dan ook.,Wil je graag weten waarom deze beslissing zo gemaakt is, dan kun je daarmee alleen maar terecht bij de school.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel voor de heldere uitleg. Had het binnen het mbo nog nooit meegemaakt vandaar de vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is ook gewoon k.. als je een hele leuke klas hebt. Anderzijds is het ook wel weer fijn als je GEEN leuke klas hebt, te weten dat dat neit vier, vijf jaar gaat duren.