Wat ga ik doen als ik klaar ben met de middelbare school..?

Ik zit nu in 4Gym, en moet volgend jaar al naar open dagen van vervolgopleidingen (universiteit??), maar ik heb werkelijk nog geen enkel idee wat ik wil gaan doen. Welk beroep wil ik de rest van m'n leven gaan doen?
Ik heb een m-profiel, dus beroepen als orthodonist of dokter kunnen al niet meer. Ik heb ook geen uitschietende interesse in één vak, en scoor over het algemeen gewoon goed.
Aan mijn decaan heb ik wat dit betreft ook niet veel, die zegt alleen 'kijk op die en die site'. Maar op die site staan alleen opleidingen, geen interessetest of weet ik het wat. Ik heb vorig jaar trouwens wel een interessetest gedaan, maar daar kwam Tolk uit. En dat terwijl mijn talen nou niet echt sterk zijn. Dus tolk wordt het niet.. Maar wat dan wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Wat je kunt doen is een beroepen test.
zo krijg je wat inzicht waar je interesses liggen
en kun je beter bepalen wat je kan gaan studeren
op de onderstaande link staat z'n test er zijn er meer te
vinden .
succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zegt t een beetje zelf al,je hebt t gevoel dat je 1 keuze voor de rest van je leven moet maken terwijl je daar niet klaar voor bent.en dat is een onmogelijke opgave.al kun je later nog zeker van beroep veranderen en bijscholen,t zal toch makkelijker zijn als je nu de juiste richting kiest.laat je niet lijden door waar je wel of niet uitblinkt,maar door wat jouw t meest doet opleven.praat met mensen die jouw goed kennen,en vraag welk beroep ze bij je vinden passen.als je een paar optie's hebt,ga dan langs mensen die die beroepen uitoefenen,en vraag hoe een werkdag eruit ziet.je hebt ook carrière-coaches,en die kunnen je ook helpen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad heel moeilijk om te kiezen als je overal goed op scoort en geen duidelijke uitschieters hebt.

Om een goede keuze te kunnen maken heb je allereerst zelfkennis nodig. Veel mensen komen via omwegen pas daar waar ze het beste tot hun recht komen.

Maak een lijstje van je kwaliteiten en je talenten. Schrijf werkelijk alles op wat je goed aan jezelf vindt. Laat anderen dat ook doen en kijk of je een rode draad kunt herkennen. Het kan zijn dat je b.v. heel erg scoort op creativiteit of gastvrijheid of een communicatief sterk enz.
Daarmee kun je al veel gerichter zoeken.

Wat je ook kunt doen, is een dag meelopen met een opleiding die je leuk lijkt. Op die manier kun je al heel snel ondervinden of het iets voor jou is.

Er zijn ook bureau's die je helpen met een maken van een keuze. Dat gebeurt door middel van tests en gesprekken. Ze laten je ontdekken waar je echte talenten liggen.

Succes met het kiezen!