Moet je voor verpleegkundige in een ziekenhuis natuurkunde en scheikunde hebben in je pakket?

Ik wil heel erg verpleegkundige worden maar, ik wil geen scheikunde en natuurkunde in mijn pakket is het dan toch nog mogelijk om verpleegkundige te worden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
11.2K
Antoni
6 jaar geleden
De website https://www.youchooz.nl/ is een website met heel uitgebreide informatie over talloze beroepen in zorg, welzijn en sport. Misschien vind je daarop een antwoord op je vraag.
Antoni
6 jaar geleden
Mijn eerste reactie is al weer van een tijdje geleden. Ik heb inmiddels aan de hand van informatie van die website zelf een antwoord geschreven... Maar je kan de website natuurlijk altijd nog verder bekijken!

Antwoorden (1)

Nee, voorzover ik kan nagaan is dat niet nodig.

Op deze website https://www.youchooz.nl/beroepen/verpleegkundige-in-ziekenhuis/welke-opleiding staat daarover vermeld:

"Beroep Verpleegkundige in ziekenhuis

Welke opleiding kun je volgen?

Om verpleegkundige te worden, zijn er twee opleidingsmogelijkheden. Bij beide opleidingen word je breed opgeleid, zodat je niet alleen in een ziekenhuis, maar ook in bijvoorbeeld een verpleeghuis, woonzorgcentrum, thuiszorginstelling, instelling voor verstandelijk gehandicaptenzorg of in de geestelijke gezondheidszorg terecht kunt.

De twee opleidingsmogelijkheden zijn:

• MBO Verpleegkundige
• Verpleegkunde HBO"

Hier https://www.youchooz.nl/opleidingen/mbo-verpleegkundige/eisen-toelating staat:

"Opleiding MBO Verpleegkundige

Welke vooropleiding heb je nodig?

Diploma's
Je hebt toegang tot de opleiding MBO Verpleegkundige als je in het bezit bent van één van de volgende diploma's of bewijzen:
- VMBO, theoretische, gemengde of kaderberoepsgerichte leerweg
- MAVO
- Overgangsbewijs van 3 naar 4 HAVO/VWO
- MBO niveau 3"

En op deze website https://www.youchooz.nl/beroepen/verpleegkundige-in-ziekenhuis/welke-opleiding staat:

"Opleiding Verpleegkunde HBO

Welke vooropleiding heb je nodig?

Diploma's
Je hebt toegang tot de opleiding als je in het bezit bent van één van de volgende diploma's:
- HAVO
- VWO
- MBO niveau 4

Profiel en vakken
Voor toelating met een HAVO- of VWO-diploma gelden geen aanvullende eisen. Wel is het een groot voordeel als je het vak biologie hebt gevolgd. Is dit niet het geval, dan bieden sommige hogescholen een cursus biologie aan voor een betere aansluiting.

Heb je een MBO-diploma Handel en Ondernemerschap of Economie en Administratie, dan moet je bij sommige hogescholen een biologietoets maken om te worden toegelaten.

De duale variant
Voor de duale variant, waarbij je tegelijkertijd gaat werken en leren, gelden dezelfde diploma-eisen als voor de voltijd- en deeltijdopleiding.
Daarnaast moet je voor deze variant bij de meeste hogescholen al ten minste 24 uur per week als leerling-verpleegkundige werken bij een zorginstelling."

Kijk voor meer informatie op de websites en informeer voor de zekerheid bij het opleidingsinstituut van je keuze. Dan voorkom je teleurstellingen.
Antoni
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord! Plus.
Antoni
6 jaar geleden
Dank je.