Ja, maar alsjeblieft spelender wijs. Dmv liedjes zingen.
Mijn kinderen krijgen duits, frans en engels, dat begint al op de kleuterschool maar alleen maar met liedjes, vaak weten ze de betekenis niet, maar ze raken vertrouwd met de taal. Pas als ze vragen wat het betekend wordt het vertaald of de nederlandse versie gezongen.
Ik moet er eerlijk bij zeggen frans 1 liedje per jaar, duits en engels een stuk of 5. Pas in groep 3/4 wordt dat aantal iets opgeschroeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leer ze eerst gewoon Nederlands, en als ze dat kunnen, kun je met Engels beginnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kinderen kunnen niet vroeg genoeg met talen beginnen.Ze onthouden het prima en snel.Er lopen hier veel kinderen van een jaar of 5 en ouder rond,die 3 talen spreken.(Portugal).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
niks, ik spreek goed engels en ik heb het van computer en t.v. geleerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jonge kinderen nemen eerder een vreemde taal op. De moedertaal hebben ze al in de jaren geleerd voordat ze op de basisschool komen. Ze kunnen dit al bijna vloeiend zonder iets van de grammatica te weten. Door de juf komen de kleine foutjes eruit en kunnen ze in groep 2 al haast vloeiend spreken.

Daarom is het heel goed mogelijk om deze kinderen ook al te laten wennen aan bijvoorbeeld de engelse taal. Ze hoeven de grammatica en al de regels nog niet te kennen maar wanneer de taal alleen al bekend in de oren ligt heb je hier later heel veel plezier aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het heeft zeker vele voordelen zo vroeg mogelijk te beginnen met onderwijs van een tweede en een derde taal.Toch een nadeel : de "infectie" van engelse woorden in de nederlandse taal zal nogmaals toenemen en ik ben geen taalpurist. Maar er zijn theoriën dat binnen vijftig jaar het nederlands niet meer bestaat wegens de dominantie van het Engels.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is alleen verantwoord als het een tweetalige basisschool betreft. Dus consequent doorvoeren in meerdere vakgebieden met duidelijke leerlijnen.

Engels als "bijvak" vanaf groep 1 en 2 is onzin. Engels wordt overigens nu meestal in groep 7 en 8 aangeboden. Dit staat al enige tijd der discussie omdat VO scholen standaard weer bij nul beginnen en op basisscholen doorgaans geen leraren Engels rondlopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kinderen komen via de media al vroeg met de Engelse taal in aanraking. Hoe jonger het kind is, hoe makkelijker het een taal goed kan leren. Mits de kinderen deze taal op de juiste manier aangeboden krijgen, is het zelfs aan te raden dat dit op zeer jonge leeftijd gebeurt. Juist op die leeftijd kan het kind de tweede taal evenwichtig naast de eerste taal ontwikkelen. Het kind leert de taal dan niet door moeizaam te vertalen, maar op een natuurlijke manier. Dit heeft veel voordelen. In deze taal hoeft niet echt "les" gegeven worden, maar het moet wel op vakkundige manier gebeuren. Er zou een vakleerkracht voor ingeschakeld moeten worden die de "les" op een voor de kinderen begrijpelijke manier in het Engels zou moeten geven. Dit kan op een spelenderwijs gebeuren gebeuren. Het probleem is dat er geen leerkrachten opgeleid zijn om zulke jonge kinderen spelenderwijs de Engelse taal te leren. Maar als men wel zover is, is het een uitstekend plan.