Wat is het verschil tussen een marinier en een officier allebei bij de marine?

Ik wil graag weten welke van deze het best bij mij past omdat ik bij de marine wil

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Een marinier is eigenlijk een "zee soldaat" maar kan over de hele wereld binnen 48 uur worden ingezet. Zowel ter land op het water als in de lucht en van -30 tot +50.
Het korps marinier behoort tot "het elite korps".
En een officier der mariniers heeft de leiding over een aantal mariniers.
P.s. Werken bij het korps mariniers is een van de zwaarste beroepen van Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Koninklijke marine kent verschillende dienstvakken. Zo zijn er bijvoorbeeld de Operationele dienst en de Technische dienst. Het Korps Mariniers is ook zo'n dienstvak, maar dan met een beetje aparte status binnen de marine. Zij zijn als het ware het eigen leger van de marine, dat vroeger meeging met de vloot om in vijandelijke gebieden (en de koloniën) landingen uit te voeren. Nu worden ze veel ingezet voor (o.a.) vredesoperaties.

Het beroep van marinier geldt als zwaar en de korpsgeest is sterk. Als het je ligt, is het een geweldig beroep, maar de fysieke belasting is zwaar en de impact op je persoonlijk leven is behoorlijk.

Officier is een (hogere) rang, het betreft doorgaans een leidinggevende functie. Elk dienstvak (en het Korps Mariniers) heeft matrozen/mariniers (uitvoerend), onderofficieren (middenmanagement) en officieren (hoger management). Het verschil is dus dat het een marinier een lid is van het Korps Mariniers is en een officier een militair van bepaalde (hogere) rang.

Het is misschien lastig, maar marinier is ook een rang. De 'gewone' soldaat (uitvoerende functie) bij het korps mariniers heet marinier. Militairen in de laagste rang aan boord van schepen worden geen mariniers maar matrozen genoemd.

Je kunt bij de marine dus zowel marinier als officier zijn (bijv. eerste-luitenant-der-mariniers in de functie van pelotonscommandant) of geen van beiden (bijv. korporaal van de logistieke dienst in de functie van scheepskok).

Wat moet je doen als je bij de marine wilt?

Verdiep je allereerst goed in de talloze functies die je kunt doen. Een marineschip is net een varend dorp met bijna alle functies die je ook in een gewoon dorp kent. Ook aan de wal zijn talloze functies. Wat past bij jou? Welke vooropleiding heb je? Hoe lang wil je studeren? Ben je man of vrouw (alleen mannen kunnen marinier worden).

De marine doet veel om aan nieuw personeel te komen. Lees meer op de website www.werkenbijdemarine.nl, bezoek een infodag of bel gewoon met het informatienummer van de marine 0800-0422.

Veel succes!