kan je een leraar worden met een MBO opleiding hebt gedaan?

ik ga MBO doen maar ik wil engels leraar worden en les geven aan VMBO klas(sen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.6K

Antwoorden (7)

Sorry, maar je moest daarvoor echt HBO om les te geven aan voortgezet onderwijs.
Ook als je VMBO les wilt geven.
Maar je kan wel basisonderwijs doen MET MBO niveau 4.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Basisonderwijs mbo bestaat volgens mij niet, behalve onderwijsassistent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Nelly. Voor lesgeven in het basisonderwijs moet je eerst nog PABO (HBO) doen.
Mijn zoon wou hetzelfde. Bij het MBO kan je dan de opleiding onderwijs-assistent doen, zolang die nog bestaat, want daar gaat men wel mee stoppen. Ik raad het je niet aan. Beter is via HAVO naar het HBO.
Mijn zoon is helemaal afgehaakt, mbo opleiding viel erg tegen, vanuit het vmbo-t erg makkelijk. Mede door de ' puinhoop' op de school had hij spijt van zijn keuze.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vanuit de mbo opleiding kan je dus door naar een hbo leraren opleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat OA (Onderwijs Assistent) erg tegenviel is erg plaatsgebonden, want in deze omgeving (noord Nederland) staat de opleiding goed bekend en is er ook helemaal geen sprake van stoppen!
Maar je kunt inderdaad na MBO (OA, of een andere MBO niveau 4) eventueel verder leren aan een hogeschool om de lerarenopleiding Engels te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan idd per school erg verschillen.
Zeker bij mbo's zijn de verschillen groot.
Behalve via onderwijsassistent (MBO niveau 4) zou je ook via een andere MBO kunnen doorleren. Bijvoorbeeld een MBO waarbij Engels heel belangrijk is. Zoals directiesecretaresse (internationaal), of in de richting van recreatie en toerisme (stage in Engeland bijvoorbeeld!). Na het behalen van dat diploma kun je dan naar de lerarenopleiding Engels op het HBO.
Andere mogelijkheid is niet naar het MBO maar nog twee jaar HAVO (Als je nu tenminste VMBO GT doet)

Good luck!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je leraar Engels wilt worden, raad ik je aan om eerst havo te gaan doen. Dan kun je je ook goed voorbereiden op het niveau Engels. Op de havo is dit nog weer iets uitgebreider dan op het vmbo.

OA is gericht op het basisonderwijs en als jij al weet dat je deze kant absoluut niet op wilt, ben je niet erg gemotiveerd tijdens deze mbo opleiding. 4 jaar ongemotiveerd op een opleiding zitten, lijkt me niet prettig. Engels komt tijdens deze opleiding ook vrij weinig aan bod. Het voordeel aan de opleiding OA is dat je veel praktijkervaring op doet! Weliswaar op het basisonderwijs, maar als je dit niet erg vindt; prima toch! (je kunt bijvoorbeeld ook je stages in de bovenbouw doen)

Succes met het maken van je keuze!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een docentenopleiding is in principe alleen te volgen op HBO-niveau, of als een universitaire minor of master. Wanneer je een route via het MBO kiest zul je dus óf via MBO door moeten stromen naar HBO, en het is dan het handigst om de opleiding tot onderwijsassistent te volgen, omdat dit je hoogstwaarschijnlijk vrijstellingen op zal leveren of het HBO in ieder geval makkelijk zal maken omdat een deel van de stof herhaling voor je zal zijn.

Voor het lesgeven aan het VMBO-klas heb je een tweedegraads lesbevoegdheid nodig die je kunt krijgen door de bacheloropleiding af te maken aan het HBO. Wil je lesgeven op het MBO of de bovenbouw van de HAVO of VWO, dan zul je een eerstegraads bevoegdheid moeten hebben en hiervoor moet je een HBO of Universitaire master hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,

Ik doe nu de lerarenopleiding engels en heb hiervoor onderwijsassistent niveau 4 gedaan. Ik zit nu in het derde jaar van de opleiding. Helaas kun je niet met een mbo diploma les geven op een vmbo school. Wel kun je stage lopen als onderwijsassistent op een middelbare school. Dit heb ik ook gedaan en is handig als je door wilt stromen naar het HBO. Door de veranderingen die de hogescholen in Nederland doorvoeren zul je hoogst waarschijnlijk (bijna) geen vrijstellingen meer krijgen. Vraag dit voor de duidelijkheid op een open dag.

Groetjes,

Debbie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mbo opleiding onderwijsassistent is trouwens best makkelijk maar wel een goede voorbereiding op het onderwijs en lesgeven. ik heb daarnaast ook nog een have certificaat Engels behaald om mijn niveau te behouden.
Ja dat kan wanneer de school jou capabel genoeg vind en je via een werkplek je studie kan doen.
Veel zij instromers komen zo aan hun bevoegdheid.
Zo ga ik zelf een opleiding doen voor VMBO bouw/hout leerkracht.
Dit nadat ik door een ongeval ben afgekeurd voor de bouw.